Навлизаме в нова ера за автомобилната индустрия - не само заради електрификацията на автомобилите и технологиите за автономно шофиране, но и заради начинът, по който се произвеждат автомобилите, който ще се промени драстично. Много нови компании се насочват към изнесено производство на своите модели и избират да не харчат милиарди долари за нови инсталации и оборудване. Вместо това стартъпи разчитат на другите да произвеждат техните продукти. Това е идея, която е работила добре в други индустрии, но успехът й по отношение на автомобилната индустрия далеч не е сигурен.

За Хенри Форд и неговите наследници идеята автомобилните компании да не произвеждат собствени продукти на собствените си поточни линии би била ерес. Автомобилните компании никога не са отстъпвали производствения контрол, да речем, на двигателите. Двигателите бяха, и все още са, голям източник на диференциация за производителите на автомобили.

А автомобилните компании искаха и продължават да се стремят да поддържат строг контрол върху своите доставчици, така че да могат да следят отблизо качеството на частите, които получават, и да договарят ценообразуването от силна позиция. Идеята за договор на производител, който да седи между автомобилна компания и доставчик, просто не се приемаше до момента.

Но възниква нова религия. Според слуховете Apple (тикер: AAPL) обмисля да произведе автомобил, а консенсусът на Wall Street е, че компанията ще проектира автомобила и софтуера, който използва, но няма да го произвежда самата тя.

Стартъпът EV Fisker (FSR) използва Magna International (MGA), утвърден гигант за авточасти, за да създаде първия си продукт, SUV Fisker Ocean. Fisker каза още, че втората кола ще бъде произведена от компанията, която произвежда iPhone, Hon Hai Precision Industry, по-известна като Foxconn. И Nikola (NKLA) е избрал Iveco, производител на тежкотоварни камиони, за да направи първите си превозни средства с акумулаторни батерии.

Не всеки обаче възприема новата парадигма. Стартъпът Lucid Motors иска контрол върху производството си. "Производството е твърде критична дейност, за да се повери на трета страна", каза основателят на Lucid Питър Роулинсън пред изданието Barron's.

"Някой трябва да носи отговорност по производствената линия", каза той. Това означава, че някой трябва да притежава и експлоатира заводите, които издават колите. Това е валидна гледна точка.

"Ако имате трета страна ... трябва да им дадете марж за тази услуга", каза Роулинсън. Той призна, че производството от трети страни работи за телефони, но колите са различни. Наредбите са по-строги, като би трябвало да се имат предвид, че 16-годишните обикновено могат да работят с телефони без никакъв риск за другите. Същото не е вярно за колите. Наличието на трета страна в комбинацията може да забави регулаторните одобрения.

Нещо повече, една кола струва десетки хиляди долари и може да издържи десетилетие. Телефоните са по-евтини и по-често подменяни. Индивидуална платформа за автомобили издържа поне няколко години, а частите за превозно средство се избират години преди моделът да влезе в производство.

Всичко това повишава залозите, ако се появят проблеми. По-голямата част от стойността на телефоните е софтуерът и операционните системи, които ги изпълват, а не хардуерът. Автомобилите стават все по-ориентирани към софтуера, но засега те все още са, по същество, покупки на хардуер.

Основателят на Fisker Хенрик Фискер обаче вижда място за промяна и твърди, че това може да бъде от полза за индустрията."Наистина ли трябва да бъде така, както през последните 100 години?", казва той. Фискер вярва, че автомобилната индустрия бавно се променя отчасти поради целия капитал, който автомобилните компании вливат в собствените си заводи с течение на времето.

Автомобилните компании на бъдещето могат да правят иновации по-бързо, ако се съсредоточат върху дизайна и споделят риска от капиталови инвестиции с другите, каза той.

Magna например е утвърден монтажник на автомобили. Партньорството Fisker-Foxconn обаче е малко по-различно. Foxconn има по-малко опит от Magna с автомобилите, но може да намери мястото си при производството на автомобили, както се с прави със задачата да изгради оригиналния iPhone "за да създаде революция", каза Фискер.И революцията е това, което двете компании търсят. Дизайнът на превозното средство Fisker-Foxconn е заложен и необичайно пропорционалната кола "не прилича на нищо, което сте виждали преди", каза той.

Купувачите на автомобили може да харесат думата революция, но убеждаването на доставчиците да я възприемат не е лесно. Производителите на части имат свои собствени рискове, като са инвестирали милиарди в инструментална екипировка, но Fisker завърши 2020 г. с почти 1 милиард долара в баланса си. Това би трябвало да даде увереност на доставчиците, че ще е готово да произвежда както първото превозно средство с Magna, така и второто с Foxconn.

Всички доставчици, загрижени за риска от работа с Foxconn, компания, която никога не е произвеждала кола, могат да си спомнят, че тя е оценена на над 60 милиарда долара и генерира милиарди свободен паричен поток всяка година. Тоест, тя е стабилен партньор.

Въздействието от наличието на достатъчно пари в брой не трябва да се подценява при оценката на риска на партньора. Финансовата стабилност помага на всички фронтове, каза изпълнителният директор на Hyliion Томас Хили пред Barron's. "Ускорява нещата, така че доставчиците, автопарковете, връзките с OEM ... разполагането с финансова подкрепа подпомага нещата", каза той.OEM или производител на оригинално оборудване е терминът в автомобилната индустрия за компании като General Motors (GM).И все пак далеч не е ясно, че възлагането на външни изпълнители ще успее. "Има само една супер успешна EV компания", каза Роулинсън. "Какъв е нейният подход? Вертикална интеграция, 100% в компанията."Тази компания, разбира се, е Tesla (TSLA). И Илон Мъск, подобно на Роулинсън, вярва във вертикалната интеграция.

"Мисля, че производството като цяло е недооценено", каза Мъск на годишното събрание на акционерите на компанията и деня на технологиите за батерии през септември. "Трудността при проектирането на машината, която прави машината, е значително по-трудна от самата машина... Създаването на прототип е наистина тривиално в сравнение с проектирането на фабриката, която го прави."Мъск стигна дотам, за да смята, че да бъде най-добрата производствена компания на земята е най-важното за дългосрочния успех на Тесла. "В крайна сметка всяка автомобилна компания ще има електрически автомобили с голям обсег на действие", каза той. "В крайна сметка всяка компания ще има автономия, мисля, но не всяка компания ще се справи отлично с производството.

"Дебатът за бизнес моделите не е академичен. Оценките на акциите ще се движат, по-високи или по-ниски, докато ще става по-ясно дали автомобилните компании могат да възложат работата по производството на автомобили, или не.Засега Lucid Motors е най-ценният стартъп в сферата на електромобилите. Причините за това са много, включително и самият Роулинсън. Като главен инженер на Model S. той помогна на Tesla да получи първия си голям хит по пътищата.

Акциите на Lucid Motors са оценени на стойност около 42 милиарда долара въз основа на 1.6 милиарда акции, които ще бъдат в обращение, след като стане публично достояние чрез сливането със специалната компания за придобиване Churchill Capital Acquisition Corp. IV.За сравнение Fisker струва около 6 милиарда щатски долара въз основа на своите 294 милиона акции. И двете компании включват неща като варанти, които вероятно ще бъдат преобразувани в акции.

Автомобилът на Fisker трябва да се появи през 2022 г. Lucid Air трябва да се достави в края на 2021 г. Автомобилът на Fisker с Foxconn трябва да се появи в края на 2023 г. С излизането на автомобилите инвеститорите ще разберат по-добре дали изнесените автопроизводства ще са успешни и ще се настанят трайно като модели за работа.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.