Пролет е. С хубавото време идва желанието за по-чести и далечни пътувания. Но често пролетта и лятото ни носят изненади, по-кратки от есенно-зимните , но по-обилни изненадващи валежи, при които изведнъж пътната настилка заприличва на река.
И тогава, особено когато се движим с висока скорост по магистрала или първокласен път, можем да попаднем в критична ситуация наречена аквапланинг. Последствията от аквапланинга могат да бъдат непредвидими и много опасни. Има начини да се намали вероятността от аквапланинг - ще говорим за тях в статията. И също така ще дадем съвети как да се измъкнете от аквапланинг с минимални рискове, ако все пак попаднете в него.
Източник: Pixabay
Какво е аквапланинг и основните опасности от него
Хидропланингът е появата на воден филм, воден клин между колелото и пътя.
Шарката на протектора на гумите са направени със специални канали, ламели, които отстраняват влагата от контактното петно и осигуряват сцепление на колелата с повърхността.
Но когато скоростта на автомобила е висока и слоят вода на пътя е достатъчно голям, протекторът няма време да отстрани течността и колелото, сякаш се движи сякаш плава върху възглавница от вода.
Аквапланингът възникава буквално за няколко секунди, но това е достатъчно, за да вкара направи колата неуправляема.
Правете разлика между надлъжен и напречен аквапланинг. При надлъжно хидропланиране колата се втурва в права линия, като метеор, и става напълно неконтролируема. Невъзможно е нито да забавите, нито да заобиколите препятствието, нито да влезете в завоя. Вятърът, наклонът или неравностите на пътя могат да влошат ситуацията.
Страничен аквапланинг се получава при завиване на мокър път, когато автомобилът губи сцепление, има риск от загуба на контрол над завоя и продължаване на движението в нежелана посока.
Как да разберем, че колата е "хваната"в аквапланинг
Когато се образува воден филм между колелата и пътната настилка, водачът може да почувства, че воланът е станал лек и сякаш празен. Колата не реагира на завъртане на волана или реагира късно. Така че, по това можете да разберете, че аквапланингът е започнал и гумите са загубили сцепление с твърда повърхност. По-долу са стъпките, които трябва да предприемете в този момент.
Източник: iStock
Какво причинява аквапланинг
За съжаление, нито една кола не е имунизирана срещу аквапланинг в дъждовно време. Но има няколко фактора, които увеличават шансовете да изпитате този опасен ефект върху колата си.
1. Висока скорост на мокър път
Най-важното и просто правило за всички шофьори в дъжд и просто при шофиране по мокър път е да намалят скоростта. Желателно е скоростта да не надвишава 70 км/час. В този случай рискът от аквапланинг става много по-малък. Запомнете: дори и най-скъпите гуми няма да помогнат, ако шофирате и маневрирате по мокри пътища с висока скорост.
2. Износен протектор на гумата
Както писахме по-горе, протекторът на гумата е проектиран по такъв начин, че да отстранява влагата от контактното петно и да осигурява на автомобила надеждно сцепление. За това са отговорни много напречни и надлъжни канали, прорези, ламели на повърхността на колелото. Но когато протекторът вече е износен, ефективността на дренажната система е значително намалена.
Дори на сухи настилки сцеплението на износените гуми оставя много да се желае, особено при скорост:
3. Тегло на машината
Колкото по-лек е автомобилът, толкова по-вероятно е да загуби контрол в голям воден стълб. Обратно, тежките или натоварени превозни средства са по-малко изложени на риск. Ето защо на камионите е разрешено да се движат с гуми с дълбочина на протектора с 1 mm по-малка от тази на леките автомобили. Ако притежавате не много тежък автомобил, бъдете особено внимателни на мокри пътища и намалете скоростта.
4. Дебелина на водния слой
Тук всичко е ясно: колкото повече вода, толкова по-голяма е вероятността от аквапланинг.
5. Качеството на пътната настилка
Гладкият път, на който може да се наслаждавате само при сухо време, става опасен при дъжд: на гладка повърхност е по-вероятно колата да хидропланира, отколкото на неравна.
6. Ниско налягане в гумите
Спадналите гуми не осигуряват достатъчно добро сцепление и при шофиране по мокри повърхности няма да могат да предпазят от аквапланинг. Изследване показа, че налягането в гумата на лек автомобил, намалено до 1,7 атмосфери вместо предписаните 2,4 атмосфери, води до това, че при скорост от 100 км/ч на мокър път гумата губи контактното си петно и претърпява ефекта на аквапланинг.
Как да се подготвим за потенциално хидропланиране
Не е необходимо при всеки дъжд колата ви да се изправя пред аквапланинг. Може би това изобщо няма да се случи (това би било хубаво). Но все пак е най-добре да сте подготвени.
Вашата основна подготовка за непредвидени ситуации при шофиране в дъжд отново е забавянето на скоростта.
Спазвайте дистанция от колите пред вас. Можете да заобиколите ефекта от хидропланинга, но никой не обещава, че други автомобили няма да влязат в него: имате нужда от място за маневриране в извънредни ситуации.
Чистачките - дори и дъждът да е отминал, включете ги на пълна мощност, преди да карате през наводнено платно или големи локви, за да осигурите нормална видимост. Освен това колите, движещи се в насрещния трафик, могат да наводнят прозорците на вашанта колата.
Освен това, както споменахме по-горе, за безопасно шофиране при мокро време е важно гумите да не са износени.
За чести пътувания по мокри пътища има специални "дъждовни" гуми, които имат симетричен модел на рибена кост. Техният протектор е проектиран да отстранява водата от контактното петно възможно най-ефективно.
Модерните летни гуми, включително тези с асиметрична ненасочена шарка, също вършат отлична работа за отвеждане на влагата. Колкото по-широки са каналите в шарката на протектора им, колкото повече различни ламели и прорези има върху нея, толкова по-бързо гумите се освобождават от влагата в контактното петно и осигуряват надеждно сцепление.
Източник: iStock
Какво да направите, ако все пак попаднете в аквапланинг
Ако нямате късмет и колата ви все пак е е започнала да "плава" по наводненото пътно платно, опитайте се да не се паникьосвате. В такива случаи е важно да държите здраво волана и плавно да отпуснете газта. Освен това - остава само да изчакате колата да преодолее водния стълб и гумите да стъпят на твърда настилка и контрола върху колата да се възстанови. Едва тогава можете да добавите газ и да маневрирате.
Често се случва кола да влезе в локва само с едно колело. В резултат на това, след преодоляване на водна бариера, воланът може буквално да бъде избит от ръцете на водача и в този случай колата ще напусне траекторията. Ето защо е толкова важно да държите волана здраво.
Какво не може да се направи, ако колата започне да "плава"
Най-опасното нещо по време на аквапланинг е да се опитвате да завъртите волана в опит да изправите колата на пътя. В момента на самото хидропланиране това няма да даде никакви резултати, но когато внезапно се възстанови контактът на гумите с пътя, колата при завъртяните колела рязко ще се понесе настрани. В такива случаи не всеки шофьор ще се справи с шофирането и последствията могат да бъдат много тъжни за всички участници в движението.
Важно е да запомните, че при хидропланинг колата ще се движи по инерция - там, където първоначално е била насочена, преди водният слой да се появи под колелата.
И така, да повторим: по време на аквапланинг отпуснете газта, дръжте здраво волана, не правете резки движения - не въртете волана, не подавайте газ, не спирайте рязко.