Няколко десетилетия след падането на Берлинската стена колите от Източна Германия вече не се считат за нискокачествени от автомобилните ентусиасти.

В миналото шофьори от бившата комунистическа страна нямаха търпение да сменят старите си бракми за по-съвършените западногермански и други европейски машини. Много източногермански коли бяха пращани за скрап или оставени да гният в гаражи и бараки.

Но пърпорещият "Трабант", който оттогава се превърна в един от най-устойчивите символи на бившата Източна Германия, вече никак не е евтин, тъй като съвременна Германия е завладяна от носталгия по колите от времето на социализма.

Същото важи и за класическия "Вартбург", който става все по-скъп, както и за Melkus - клонинг на Ferrari и единствената спортна кола, създадена в Източна Германия.

Трабантите са истински хит в съвременна Германия

Източник: iStock

Трабантите са истински хит в съвременна Германия

Марко Холтер все още се разкайва за деня, в който оставя да му се изплъзне първокачествена част от автомобилната носталгия по Германската демократична република. 46-годишният мъж от Шверин тъкмо е започнал обучителен курс за автомеханици, когато границата пада.

Предлагат му един от онези зелени Трабанти без покрив, използвани от военните, за да патрулират покрай смъртоносната преграда, която разделя двете Германии. Продавачът е готов да се раздели с колата срещу само 50 германски марки - около 30 долара в днешни пари.

Холтер и колегите му отказват сделката и все още се тюхкат за пропуснатата възможност. Подобни Трабанти в момента струват около 4000 долара, независимо от състоянието им, а ремонтираните и обновени варианти се продават за над 10 000 долара.

Дори и скромните търговски превозни средства като микробусите Barkas B 1000 предизвикват силно въздействие и оживен интерес към още по-редки модели и прототипи.

Ентусиастите често обичат да модернизират своите трабанти

Източник: Car Throttle

Ентусиастите често обичат да модернизират своите трабанти

Из цяла Германия изникват клубове на "Трабант", макар че най-запалените фенове на марката са в източните провинции, където някои от стабилните социалистически возила все още се използват ежедневно.

Общо около 2.8 милиона бройки са произведени преди 1990 г., а колата е била най-разпространеното превозно средство по пътищата в бившата Източна Германия.

Международната среща на собствениците на Трабант в източния град Анклам през май е най-голямата сбирка в света, свързана с легендарния автомобил, а скоро ще се проведе 24-ото й издание.

Собствениците на "Вартбург" пък се събират в град Айзенах от 3 до 6 август, където се провежда голям автобазар, близо до бившата фабрика на марката.

Собствениците на Вартбург не остават по-назад в грижата за колите си

Източник: Car Throttle

Собствениците на Вартбург не остават по-назад в грижата за колите си

Мотото на събитието е "30 години от Вартбург 1.3" - в знак на почит към последния модел, който напуска производствената линия. Той е произвеждан само 3 години - от 1988 г. до 1991 г.

В същото време на международната среща на превозни средства от Източния блок, която се провежда в Пютниц през юли, феновете откриват резервни части за всичко - от трактори до мотоциклети.

Тридневният панаир "Траби" в Цвикау през август е още едно задължително събитие за ентусиастите, особено предвид факта, че в миналото автомобилът е сглобяван тук.

Експертите твърдят, че напоследък автомобилите от Източния блок стават все по-трудни за купуване, тъй като техните собственици са добре запознати с рядкостта и нарастващите цени.

Класическият Вартбург 311 е много рядък и ценен екземпляр

Източник: Wikimedia

Класическият Вартбург 311 е много рядък и ценен екземпляр

Холтер отбелязва, че запазени модели от източногерманските автомобили често се търсят на срещите на ентусиастите, където цените обикновено са по-умерени. Освен това събитията са добра платформа за продажби.

"Ако предлагате колата си за продажба на някоя от срещите, шансовете са тя да бъде продадена до края на деня", казва механикът от Шверин.

Цените растат бързо и възстановеният Трабант 601 е малко вероятно да смени собственика си за по-малко от 5000 долара, казва Холтер. Самият той кара един от най-разпространените модели на марката. Първият Трабант 601 се появява преди повече от половин век - през 1963 г.

Трабантите бяха пренебрегвани в продължение на десетилетия, но малко след 2010 г. цените им започнаха рязко да се повишават. "Изведнъж Трабантът се превърна в култова кола", казва Мариус Бруне от организацията за наблюдение на цените на класическите коли.

Melkus Coupe RS 1000 е единствената спортна кола, създадена в Източна Германия

Източник: Car Throttle

Melkus Coupe RS 1000 е единствената спортна кола, създадена в Източна Германия

Въпреки възрастта на колите от Източния блок, резервните части за тях все още са в изобилие. Бившите дилъри имаха навика да натрупват части в страна, където имаше недостиг на всичко и почти нищо не беше изхвърляно. В някои случаи производството на компоненти дори беше рестартирано.

Една от най-скъпите коли от бившата Източна Германия е Melkus Coupe RS 1000 (произвеждана от 1969 г. до 1972 г.), която може да се похвали със 70 конски сили. Но всеки от тези редки екземпляри струва над 80 000 долара.

Цените на закръгления Вартбург 312/1 също избухнаха през последните години и колата в момента се продава за около 13 000 долара.