Всеки автотърговец ще ви каже, че не бива да гледате на колата като на инвестиционен актив - освен, разбира се, ако не е рядък върхов модел. Даже и да е такъв, обаче, собствениците може да получат един студен душ от вторичния пазар... ако става дума за електромобил.
Конкретният пример се казва Porsche Taycan и по всички параметри представеният от германската компания през 2019 г. отговор на Tesla Model S е кола, която всеки би искал да има в гаража си. Оказва се, обаче, че това просто не е така - модели, стрували по 200 000 долара нови, сега се продават за по-малко от половината от цената си на старо. И то не след дългогодишна употреба по пътищата на, например, Североизточна България.
Източник: Porsche
В свое проучване сайтът Jalopnik открива огромно количество цял куп обяви за Porsche Taycan Turbo и Turbo S на по под 4 години и под 50 000 километра (което за САЩ горе-долу значи, че седалките още са с найлоните) и цена между 90 000 и 112 000 долара. Говорим за модели, сред които най-евтиният е струвал в шоурума $179 630, а най-скъпият - $222 770.
За сравнение, актуалното Porsche 911 с бензинов двигател (модел 992) често може да се намери на втора ръка (и на малко и безаварийни километри) на по-висока цена, отколкото се е продавало чисто ново.
На какво се дължи това?
Преди 5 години Porsche възлагаха големи надежди на Taycan като модел, който ще пренесе марката в епохата на електрическата мобилност. Реалността, обаче, се оказа доста различна.
Проблеми с електрониката и софтуера вгорчиха живота на хиляди собственици. Не помогна и това, че колите не могат да се обновяват дистанционно - процесът изисква компютър, кабел и, най-вече, официален сервиз.
Източник: Porsche
Има и недоволни от скоростта на зареждане и издръжливостта на батерията.
Така суперколата на Porsche стигна до класации, които не предизвикват позитивни емоции в Щутгарт - Топ 10 най-ненадеждни автомобили на Consumer Reports и оценка "Под средната" за надеждност на J.D.Power.
Догодина на пазара ще излезе нова генерация Taycan, за която обещанията на Porsche са, че недостатъците ще бъдат отстранени. Това, обаче, ще има своята цена - даже и най-евтината възможна конфигурация без никакви екстри ще струва в САЩ над 101 000 долара, а наистина върховите модели ще са поне двойно на това.