През август 2020 г. — точно когато световната автомобилна индустрия започна да се надява на възстановяване след най-тежките си месеци от десетилетия насам — германският автомобилен производител Volkswagen показа първия си модел, сглобен в Гана, пише Deutsche Welle.

Събитието отбеляза официалното откриване на първия завод на VW в западноафриканската държава и петия в Субсахарска Африка: останалите фабрики са в Южна Африка, Кения, Нигерия и Руанда. "Макар африканският автомобилен пазар да е сравнително малък днес, Субсахарският регион има потенциала да се превърне в двигател на растеж в бъдеще", казват от компанията.

Африка все по-често ще бъде споменавана в рамките на дискусиите за автомобилната индустрия, която има желание да навлезе на континента, който бележи бърз растеж на средната класа. В момента на всеки хиляда жители има едва 45 автомобила, докато средният брой за целия свят е 203 г. На Черния континент живеят над 1 млрд. души, или 17% от световното население, но той отговаря за едва 1% от продажбите.

Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) обедини сили с Асоциацията на африканските автомобилни производители (AAAM) с надежда да промени тази статистика. "Всеки голям пазар започва като малък и затова е важно да присъстваш на него още в началото. Африка е континент с много добър потенциал за растеж", казва Курт-Кристиян Шеел от VDA.

Поглед към Китай може да ни даде представа за бъдещето на Африка. Когато VW влезе на китайския пазар през 80-те години на миналия век, съвсем малко китайци притежаваха автомобили. Днес Поднебесната империя отговаря за 40% от продажбите на германския гигант.

VDA се надява сътрудничеството, което е част от усилията на германското правителство да индустриализира Африка и да създаде устойчиви работни места, да подобри достъпа на германските компании на "трудните пазари".

Германските автогиганти като VW, Mercedes-Benz и BMW са сред най-големите автомобилни компании и в Африка. Те отговарят за 90% от произведените леки автомобили на континента и за над една трета от продажбите на ключовия южноафрикански пазар през 2019 г.

Макар голяма част от произведените там автомобили да са предназначени за европейските пазари, компаниите засилват присъствието си, за да отговорят на търсенето и в самата Африка, където потребителските разходи растат с 10% всяка година.AAAM очаква продажбите на нови автомобили в Африка да нараснат до 3 млн. през 2035 г. от 1,1 млн. през 2019 г.

Трудностите обаче са налице. Фрагментираните пазари и политическата несигурност обезкуражават автомобилните гиганти от огромни инвестиции в заводи.

Ниското качество на горивото, липсата на схеми за финансиране и огромното търсене на вносни употребявани автомобили също имат роля. В повечето държави в Африка 8 от 10 автомобила са втора ръка.

Затова Volkswagen прави опит с приложенията си за споделено пътуване. Потребителите могат да наемат някои от автомобилите чрез приложението Move, а след година или две моделите ще бъдат продавани на вторичния пазар. В Кигали, столицата на Руанда, приложението вече има 40 хил. потребители.

Що се отнася до производството, засега най-значими инвестиции има в Южна Африка и Мароко, които са и най-големите производствени хъбове на континента. В останалата част от Африка вложенията са най-вече в съоръжения за сглобяване на автомобилите, които носят ниска добавена стойност.