През месец март цената на никела се повиши до рекордната цена от над $100 000 долара за 1 тон, което доведе до прекъсване на търговията с метала на Лондонската метална борса. Същевременно, цената на кобалта достига $79 295 долара за тон - най-високото ѝ ниво от юни 2018 година. След началото на войната в Украйна суровините отчитат огромен ценови скок.
Това предизвика сериозни смущение във веригите на доставка и дава заявка, че очакваният бум на електромобилите може и да се отложи, коментират експерти, цитирани от Mining Technology.
Именно никелът и кобалтът играят особено важна роля по отношение на изграждането на батерии за електрически превозни средства. Най-използваният тип батерия за електромобили е литиево-йонната, където основните минерали са литий, кобалт, никел, графит и манган.
През последните няколко години продажбите на електромобили процъфтяват. Търсенето им в Европа достигнаха рекордно високо ниво през 2020 година, изпреварвайки Китай като регион с най-много регистрации.
През 2021 година само в Европа са закупени 2,3 милиона нови електромобили. С общи глобални продажби от 6,6 милиона броя, електрическите возила вече представляват около 9% от всички продажби на нови превозни средства. Очаква се техният брой да продължи да расте, подкрепен от приетите национални и наднационални цели за постепенно премахване на конвенционалните автомобили, снабдени с двигател с вътрешно горене.
С нарастването на търсенето на електромобили се увеличава и търсенето на батерии и свързаните с тях суровини. Според изчисления на Международната агенция по енергетика (МАЕ) търсенето на батерии за електрически коли в Европа достига 52,4 гигаватчаса през 2020 година.
Нарастващото търсене на метали, необходими за батериите, представлява предизвикателство за миннодобивния сектор. Елементи като литий, никел и кобалт се произвеждат в много малко страни. И това прави веригата ба доставка силно уязвима към прекъсвания и покачвания на цените.
Русия е вторият по големина производител на кобалт в света, отговорен за повече от 6% от световното производство на метала, както и третият по големина производител на никел с над 11% дял. От тук идва и сериозният проблем за бъдещето на електрическите автомобили, коментират анализатори.
Ако цените на батериите се повишат заедно с цените на суровините, това почти със сигурност ще повлияе на растежа при електромобилите през следващите години.