Вече ентусиазирано сме готови да кажем "Сбогом на двигателите с вътрешно горене!" Но всички са на ясно, че досега практически никой не се занимава с подготовката на автомобилните сервизи за новите им задачи.
Това е много сериозен въпрос. Занимава се с следпродажбеното обслужване на електрически превозни средства. Факт е, че правилното техническо обслужване с тях ще изисква от участниците на пазара: както дилърски структури, така и независимите автосервизи, много значителни инвестиции в специфично гаражно оборудване и подготовка на необходимите кадри.
Източник: iStock
Следпродажбено обслужване на електрическия автомобил
Освен специални подемни съоръжения за самото електрическо превозно средство и батериите, само които може да тежат до 700 и повече кг, компанията трябва да осигури на електротехниците и лични предпазни средства. Освен това ще са необходими специални мултитестери, с помощта на които специалистите в сервиза ще могат да обеззахранват автомобила, да измерват съпротивлението на изолацията и много други важни за диагностиката електрически параметри.
В същото време масовото въвеждане на електрификацията и дигитализацията, според прогнозите на експертите, ще ограничи възможностите за растеж в сектора на услугите до 2030 година. Поради това независимите автомобилни сервизи ще изпитват допълнителни затруднения и значително увеличаване на конкуренцията.
Според проучване на Boston Consulting Group (BCG), бизнесът с автосервизи в Западна Европа ще расте само с 1-2% годишно през следващите десет години. Това се дължи, от една страна, на факта, че разходите на собствениците за обслужване на акумулаторни превозни средства са наполовина по-ниски от тези на бензинови и дизелови автомобили, тъй като те не се нуждаят от двигателно масло и операции, свързани с неговата подмяна. На практика електрическите коли нямат износващи се части и двигателни елементи.
Проучване на Централната асоциация на германските автомобилна промишленост (ZDK) установи, че постижимата цена на работа ще бъде намалена средно с 45%. Загубата в продажбите на резервни части и консумативи ще достигне 75%.
От друга страна, нарастващото разпространение на системите за подпомагане на водача ще намали броя на произшествията с 10-20% до 2030 г. Това, разбира се, звучи добре и звучи много положително, но автосервизите ще трябва да се сбогуват с прилична част от приходите и печалбите си.
В резултат на това конкуренцията в сегмента на независимите работилници значително ще се засили. Защо независими? Защото производителите на автомобили и техните маркови сервизи ще се опитат да се възползват максимално от нарастващия автопарк от електрически превозни средства чрез доминиращата си позиция.
Проактивното събиране на данни ще им позволи да диагностицират дистанционно и да предложат ранна поддръжка. Това ще увеличи удовлетвореността и лоялността на клиентите, а оттам и насочването предимно към тях. След десет години половината от превозните средства ще бъдат свързани, а оторизираните дилъри ще могат да увеличат пазарния си дял в Европа до 40%.
Като цяло се очаква европейският пазар на автомобилни услуги да нарасне от 225 милиарда евро през 2020 г. до 282 милиарда евро през 2030 година. Но не всеки ще вземе парче от този пай - много автосервизи просто няма да оцелеят през това десетилетие.
Източник: Volkswagen
Техническата информация
При работа с електрически превозни средства и хибриди, наличието на актуална справочна и технологична информация става още по-важно. Без нея ще бъде невъзможно да се извърши, без преувеличение, нито едно сервизна операция.
Най-малкото, дори преди да продължите по принцип да ремонтирате хибридно или електрическо превозно средство, трябва да знаете точно как и къде да изключите батерията, тоест как да я деактивирате. Това е единственият начин да избегнете сериозни наранявания на персонала в сервиза, да гарантирате безопасността на вашите клиенти и да гарантирате спазването на стандартите, предписани от производителя на превозното средство.
Тоест сервизът трябва да разполага с най-новите инструкции за ремонт, съдържащи поетапни алгоритми за активиране и деактивиране на високоволтови системи, както и за режим на поддръжка или диагностика на електрически и хибридни превозни средства. Освен това те трябва да включват регламентирани стойности на измерваните параметри, описание на предназначението на различните контакти и цветови кодове на конектори и кабели и също толкова важно, инструкции и предупреждения за безопасност.
Кой ще дава цялата тази информация и при какви условия? Ето още един въпрос, с който сега се борят специализираните асоциации и ведомства, опитвайки се да предотвратят монополизирането му от автомобилните производители, пише yandex.ru.
katerina11
на 30.12.2021 в 01:06:33 #8Аз работех за него, откровен женкар, нищо друго не го интересуваше.
kalin77
на 28.12.2021 в 23:58:30 #7Марио Иванов е обучен от едноименните Глобал Маркетс за брокер и понеже няма друго препитание и доход използва наученото за да завлича хора с крупни суми.
jakki
на 28.12.2021 в 14:30:09 #6Марио използва връзките на съпругата си Моника за да си набавя информация за вложители в Уникредит Булбанк. После им звъни с предложение за инвестиций.
darinaaa
на 23.12.2021 в 04:11:16 #5Извършва значителни по размер измами – многократно е викан и задържан в службите. Профилът му е на социопат, който обича жените и прави всичко възможно да си набави средства посредством финансови измами. Марио е бил на разпити в СДВР много пъти като срещу него има много досъдебни производства.
tsvetan-penev
на 19.12.2021 в 22:12:04 #4Е що ми орязохте коментара за малоумника де е писал тая статия??? Господин малоумника със 350 Евро заплата Българина може да си купи Кон или Магаре но не и тесла панимаеш тавариш???
tsvetan-penev
на 19.12.2021 в 21:58:00 #3Господа редактори на всеки средно образован и малко по интелигентен човек му е ясно как работи ДВГ. Ама явно на вас не ви е ясно със тези заплати във България как ще стане замяната на ДВГ. Аз си мисля че ДВГ ще е вечно в България щото със 700 лева минимална няма как да си купиш Тесла за 104к евро
kosta-kostadinov
на 19.12.2021 в 13:20:08 #2Електричките не са лоши: за косачки ,тримери,Ел.отверки,резачки и т.н.,но за коли твърдо Не.Колата трябва да я усещаш трябва да има тръпка при карането,а не да имаш чувството че караш тролей.Не е ли си да се качиш на шестак или осмак,да усетиш оборотите,да ти стане готино,не ми го хвали.Все едно да се качиш на блъскащи колички и да кажеш че е реално.
Crosby
на 18.12.2021 в 23:10:25 #1Няма какво да ги мислите тия кварталните сервизи дали ще оцелеят и без това като отидеш в кварталния сервиз ти вземат 3 пъти повече пари, звънят ти по 3 пъти на ден и това се е развалило и онова и после здравите ти части ги слагат на следващия който дойде. С тия електромобили караш в сервиза на компанията от която си взел колата и те да я мислят.