Производителите на автомобили по света планира да инвестират над половин трилион долара в разработката и производството на електрически автомобили и батерии до 2030 г., показва анализ на Reuters. Само преди три години подобен анализ показа, че сумата е $300 млрд.

В следващите пет до десет години общата сума ще достигне $515 млрд., пише агенцията. Мениджъри и наблюдатели обаче остават притеснени, че търсенето на електромобили може да остане под агресивните цели, освен ако не бъдат въведени допълнителни стимули, а инвестициите в зарядна инфраструктура не се повишат.

Браян Максим, директор в AutoForecast Solutions, наподобява инвестициите в електрификация със Студената война: "Когато няколко производителя съобщиха за своите програми, всички останали трябваше да направят същото или да рискуват да изостанат. Но така много производители планират значителни обеми за категория, за която все още не е ясно как ще бъде възприема от потребителите и която ще има минимална или никаква печалба" в продължение на години".

Изчисленията на Reuters идват от официални документи и презентации на компаниите. През юни AlixPartners изчисли, че до 2025 г. инвестициите в електрификация ще достигнат $330 млрд., а досега общите разходи са почти $225 млрд.

Инвестициите в прехода са движени и от политически и регулаторен натиск над производителите. Редица държави, от Сингапур до Швеция, вече съобщиха, че ще забранят продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2030 г.

Германската VW Group, която все още се възстановява финансово от дизеловия скандал от 2016 г., продължава да води и вече е обещала над $110 млрд. инвестиции в електромобили и батерии до 2030 г. Сумата представлява 20% от общите за индустрията.

VW, заедно с Daimler и BMW, планират общо $185 млрд., а щатските GM и Ford $60 млрд. до 2025 г. В Китай производителите анонсираха над $100 млрд. за следващото десетилетие. Японците обаче изостават - Toyota и Nissan са обещали едва $40 млрд.