Проучване на Shell сред автомобилисти в Централна и Източна Европа разкрива моделите на поведение показва, че българските шофьори управляват колите си най-ефективно. Експериментът е извършен с използване на модерни технологии, чат-бот, мобилни приложения и GPS, за да проследи представянето на автомобилисти от България, Полша, Словакия, Чехия и Унгария.

В партньорство с Института по мениджмънт към Университета Goldsmiths в Лондон, изследва влиянието на настроението, навиците, климатичните условия и трафика върху начина на шофиране. Окзва, че личностните характеристики повлияват в по-голяма степен на шофирането отколкото пола.

Проучването дава повече информация за условията за придвижване и начина на шофиране в петте страни от ЦИЕ, като GPS технология беше използвана, за да измери скоростта на движение, спирането и ускоряването на шофьорите, давайки обща оценка на ефективността им.

Българските шофьори показаха, че са най-ефективни зад волана (63/100 точки), следвани от шофьорите в Чехия. Словашките шофьори пък имат най-дълго време на придвижване от 52 минути (ежедневен маршрут) в сравнение с българските, които прекарват средно 29 минути на пътя. Полските и словашките шофьори изминават най-големи разстояния (35 км и 40 км), а унгарските са най-внимателни, със средна скорост от само 32 км/ч.

Д-р Крис Брауер от Университета Goldsmiths коментира, че въпреки различните условия за придвижване, се откриват сходни индикатори за шофьорското представяне в региона:

"Анализирайки резултатите от Централна и Източна Европа може да заключим, че типовете характер и личностните характеристики повлияват повече върху шофьорското представяне, отколкото дали сте мъж или жена, откъде сте и каква професия имате. Но фактори като възрастта и семейният статус са също доказани индикатори: по-опитните шофьори, и тези, които се возят с деца в колата, се представят най-добре зад волана. Това е значителен контраст в сравнение с германските шофьори, които се включиха в изследването на по-ранен етап, и които се представят по-добре, когато са сами в колата."

Снимка 239315

Източник: iStock

Изследването разкри 5 отличителни типа характери на шофьорите в Централна и Източна Европа:

България (Бдителни и владеещи ситуацията): Устойчиви на стресиращи ситуации, българските шофьори са най-добре представящите се на пътя от гледна точка на ефективност на шофиране. Те не са склонни да поемат риск и правят уверен избор докато шофират, за да предпазят себе си и пътниците си. Според анализа на резултатите, шофьорите в България, които планират пътуването си, изживяват по-малко стрес зад волана. Бдителни и внимателни, те имат най-високи резултати по показатели като "ефективно представяне" и "плавен път". Тези личностни характеристики описват профил на водач, който успява да запази спокойствие зад волана, без да е твърде превъзбуден или потиснат, следващ дневната си рутина. Това са хора, които знаят кога да "натиснат спирачките" и да бъдат внимателни, в живота и зад волана.

Полша (Социални и разговорливи): Полските шофьори се зареждат с енергията на другите, затова харесват да имат спътници в колата. Тяхната грижовна и подкрепяща натура, и съпричастност към останалите - пътници и участници в движението, води до повече удовлетворение зад кормилото, и по-безопасни пътувания.

Словакия (Алтруистични и амбициозни): Реалистичната и амбициозна природа на словашките шофьори означава, че те имат по-ефективни пътувания, и се чувстват по-безопасно на пътя.

Унгария (Творчески настроени и изобретателни): Шофирането е средство за изразяване на унгарските шофьори, които обичат да бъдат на път и се чувстват сигурни зад волана. Техните колебания в настроението обаче водят до по-малко ефективни пътувания.

Чехия (Отворени и екстровертни): Профилът на чешките водачи показва, че те са много ангажирани със социални дейности в ежедневието си. Техният екстровертен характер предполага, че обръщат голямо внимание на другите участници в движението.

Снимка 308238

Източник: БГНЕС

Повече за представянето на българските шофьори

84 160 данни на участващите български шофьори са изследвани, което обединява статистиката от всички използвани технологии.
77% от участниците в изследването са мъже, 23 % - жени.
Средната възраст на участниците е 35 години.
Средна продължителност на измерено пътуване е 28,6 минути.
Средна скорост 32 км/ч.
Средно изминато разстояние - 21 км.
Ефективността (измерва плавно ускорение и плавно спиране) на пътуването, измерена от приложението на Shell - Shell Drive e 63,3 (при скала от 0-100), което е най-високият резултат за ефективно пътуване.
Участниците бяха поканени да се включат чрез приложението Shell App, налично онлайн за iOS и Android.

Анализът на резултатите, които екипът прави по отношение на участниците от България показва, че тези, които имат ефективно представяне при шофиране, демонстрират амбиция, но и осъзнатост. Какво слушат, с кого пътуват и дали обичат да шофират са сред другите основни фактори, повлияващи на представянето на пътя.

Любовта към шофирането е задължително условие - шофьорите, които се наслаждават на времето си зад волана се чувстват по-сигурни и пътуват по-ефективно.

Музиката е ключ към по-добро представяне на пътя, както и това дали водачът обича да шофира, и се наслаждава на времето си зад волана. Шофьорите, които слушат музика отбелязват по-висока ефективност. Плавността на придвижване също се покачва при онези, които слушат музика.

Агресивност - сред факторите, които увеличават стреса у шофьорите, се оказва това с кого пътуват. Тези, които са заедно с партньора си в колата, са по-агресивни на пътя от водачи, които пътуват с приятели или колеги. Интересно е, че шофиращите извън града са и по-агресивни зад волана от тези, които карат в градски условия.

Притеснителност - шофьорите, които се чувстват притеснени или депресирани, логично съобщават за по-високи нива на стрес по време на пътуването си.

Източник: AutoBild България