Германия е най-големият пазар за турските автомобилни компании, съобщи Hurriyet Daily News. Износът за най-голямата икономика в ЕС е нараснал с 15 процента през октомври спрямо същия месец на предходната година до 404 милиона долара. Обединеното кралство се нарежда на второ място с 285 милиона долара, нараствайки с 9 процента на годишна база. Износът за Франция се е увеличил с 12 процента в сравнение с октомври 2021 г. до 252 милиона долара.
Данните на Асоциацията на износителите от автомобилната индустрия показват още, че износът към други ключови пазари, а именно Белгия, Русия, Румъния и Португалия, е нараснал съответно с 32%, 23%, 21% и 79 на сто.
За година износът на автомобили от Турция се е увеличил с 1,8 процента до 2,65 милиарда долара. Делът на индустрията в общите приходи от износ на страната възлезе на 12,4% през изминалия месец.
"Въпреки инфлацията, надвисналите рискове от глобалната рецесия и свиването в еврозоната, нашият износ продължи да расте", каза Баран Челик, председател на борда на Асоциацията на износителите от автомобилната индустрия, отбелязвайки двуцифрено увеличение на продажбите на германския, руския и белгийския пазар.
Износът на теглещи превозни средства показва годишно увеличение от 95 процента до 214 милиона долара.
От януари до октомври износът на турската автомобилна индустрия достигна 25 милиарда долара, показвайки годишен ръст от 5 процента.
Турция може да стане важен глобален играч
Междувременно Тугрул Арикан, генерален мениджър на автомобилния производител Anadolu Isuzu, каза, че никоя страна в глобалната верига на доставки няма толкова силна инфраструктура в автомобилната индустрия, колкото има Турция.
"Турция може да се превърне във важен глобален играч в тази област, заменяйки други компании като доставчик", добави той. Според него предстои много добро развитие за турския автомобилен сектор през 2023 г. и 2024 г.
"Трябва да наваксаме продължаващата технологична трансформация в доставките и основните автомобилни индустрии и трябва да насърчим използването на продукти, произведени в страната", казва Арикан.
Що се отнася до операциите на Anadolu Isuzu, Arıkan отбеляза, че миналата година компанията представи на пазара първия си 8-метров електрически автобус. "Работим да пуснем 12-метровите и 18-метровите автобуси през 2023 г. и след това. Работим и върху електрически микробус", каза той.
Anadolu Isuzu също разглежда водородната технология, добави Арикан.
"Основният ни фокус са електрически [автомобили], но започнахме проучвания върху водорода. Набелязахме фирмите, с които ще работим. Надяваме се, че ще можем да представим нашето водородно превозно средство, което по-скоро ще бъде вътрешноградски автобус, в края на 2024 г. или в началото на 2025 г.", каза той.
Припомняме, че на 29 октомври се проведе откриването на турската на гига фабрика, от която ще излезе и първата местна марка автомобили - дългоочакваният електрически Togg. Автоексперти коментираха, че събитието доближава Турция и президента Реджеп Ердоган до изпълнението на дългогодишна мечта за изграждането на първия национален автомобил в страната. Турският държавен глава отдавна настоява индустрията в страната да създаде собствен автомобил като част от визията му да превърне Турция в по-голяма икономическа сила.