Ако искаме да развиваме партньорство в НАТО, армията ни се нуждае от самолети F16, а не от "Грипен". Такава позиция изрази ген. Съби Събев от Съюза на офицерите от резерва "Атлантик" пред телевизия "България ON AIR"
"Малко ме учудва, че избираме изтребителите с най-малък тактически радиус. В случая "Грипен" е с 800 км., а F-16 е с 1600 км. Доколкото ние сме страна-членка в НАТО и се наложи да излизаме с тези самолети извън страната, за участие в други операции, според мен ни трябва изтребител с по-голям тактически радиус." - коментира добави ген. Събев.
Авиоекспертът Красимир Грозев наблегна на обстоятелството, че изборът е между използвани F-16 и нови "Грипен".
По думите му, оферираните F-16 са с останали около 400 летателни часове, или 15 години.
"F-16 в момента е на около 33-34 години и не е само до часовете във въздуха. Има остаряване на конструкцията, която не може да се предвиди." - заяви Грозев.
Според него, разликата в цената между F-16 и "Грипен" е маргинална, като едните ще се използват 15, а другите 30 години.
Ген. Събев подчерта, че макар и нови, самолетите "Грипен" нямат необходимите характеристики, за да ни дадат възможност на армията ни да бъде пълноценен партньор в НАТО.
"Ние трябва да вземем под внимание какви способности ще ни даде съответната платформа, която купуваме - дали тя е напълно съвместима с основните страни-членки на НАТО. Кой е по-масовият самолет на въоръжение в НАТО - единият или другият? Къде възнамеряваме да развиваме стратегическо партньорство - в страна от НАТО или страна извън НАТО? Нашите ангажименти и солидарност в НАТО не могат да бъдат оставени настрана. Аз мисля дори, че трябва да бъдат водещи".
По думите му, настояването на президента Румен Радев, че трябва да бъдат закупени самолети "Грипен" следва да буди съмнения, както и това, че няма още една оферта за нов самолет - за сравнение.
Припомняме, скандалът с избора на изтребители за военновъздушните ни сили стана причина за създаването на парламентарна комисия, която да разследва процедурата, при която назначеното президента служебно правителство отдаде предпочитания на офертата за Грипен" и дисквалифицира тази за F-16 - самолета, който е на въоръжение в съседните ни партньорски страни от НАТО.
petko-zdravkov
на 19.06.2019 в 12:04:32 #7Безспорно,трябва да се доверим на специалисти,при избора на самолет,и на финансовите възможности на страната.Небива да се пренебрегва и предназначението на тези самолети.Да платиш купища пари за "играчки",с които само ще се контролира въздушното ни пространство,без да се участва във военни действия,е голям лукс.Дали ще притежаваме 8 или 16 самолета,е смешно да си мислим,че ще се противопоставим,на стотиците такива,от чуждите армий.
blagovest-mitov
на 10.07.2017 в 15:38:33 #6@rumen221 Това просто не е вярно. Тези Ф-16 не са Блок 10/15, а са МЛУ. Имат съвсем друг кокпит, двигател, радар, и други. Особено радарът е икзлючително силен - APG-66(V)2. Дори цитирания от вас APG-66(V)1 не може да се сравнява с този на Миг-21 бус, но специално радарът на Ф-16 МЛУ е много силен. Да не говоирм, че повечето параметри са класифицирани, та няма как разни Грозевци да могат да правят сравнения. Параметрите на по-стария APG-66(V)1 не са класифицирани и ясно показват, че засича цели във въздуха на по-голямо рзстояние от радара на Грипен С. Според вас по-новият радар няма да е много по-мощен? Да не говорим, че точно такива смаолети, с точно този двигател и радар са на въоръжение в Дания, Норвегия, Холандия, Белгия, Тайван. Тъпо е разните "експерти" да изкарват някакъв супер самолет от Грипен С. Това е самоелт, който вече ще има заместител на въоръжение в Швеция когато ние евентуално ще получим доставките за Грипен С. Казва се Грипен Е. Та е просто тъпо да се обяснява как ще ползваме този Грипен 30-40-или дори според някои 50 годиним, след като след 10-15 години той ще е морално остарял. Така всичко опира до цената и логистичния пакет. Но никой не казва точно как стоят нещата. И между другото, Португалия не е получила тези самоелти безплатно. Само за компонентите за мдоернизация до стандарт МЛУ за 20 самолета са платили толкова, колкото тогава са стрували 20 нови Ф-16. По-полека с фалшивите новини.
rumen221
на 07.07.2017 в 14:44:32 #5Анализ на "Булгстратфорт" . Продължават опитите, на корумпирани гербаджийски партийци и генерали, да ни “пробутват” американски авиационен скраб на цената на диаманти…!!! И вече ясно се вижда кой е взел американския рушвет...!!! Приятели, Най-важното при превъоръжанавето днес е офсетната програма…!!! (Обратните инвескиции от производителя в България на същата стойност каквато са самолетите...). - Тази програма може да се превърне в ИНДУСТРИАЛНА РЕВОЛЮЦИЯ В БЪЛГАРИЯ...!!! В Унгария тази офсетна програма, само за шест самолета “Грипен”, днес дава 5% от БНП на Унгария..., същото, със същите “Грипен” е и в Чехия…!!! (Днес Швеция е с най-висока производителност на труда в ЕС, а България с най-ниската...!!!), но… от такива сделки не може да се краде заради двойно държавния контрол…, значи Борисов по-скоро ще си пререже сънната артерия, вместо да направи добро на българския народ…!!! Конкретно…: 1. Португалските Ф-16А блок-10 и 15 са ПОДАРЕНИ на Португалия от САЩ по програмата "Мир-ІІІ", произведени са преди 40 години и бракувани като негодни и опасни преди 20 години... Дори след модернизация им оставят ненадеждния двигател и радара AN-APG-66 (V), който е съвсем малко по-модерен от този на МиГ-21 бис… и е по-примитивен от този на МиГ-29… (..., но са съвършен скраб... По-страшното е, че Конгреса на САЩ забранява в България и Румъния да се изнася модерно въоръжение..., въпреки, че ужким сме съюзници...!!!) 2. Италианските "Еврофайтър" са от ПЪРВАТА серия и имат опростено оборудване само за бойни действия денем в прости метеорологични условия... Италия не ги модернизира, защото с модернизацията излизат по-скъпи от новите... (представлява нещо като осъвременен МиГ-19 от преди 50 години...) 3. Единствения съвременен самолет е "Грипен"С/Д или "NG" (Е), който тепърва започва да се произвежда... (всецелеви, и по-съвършен от всичко което лети в момента...!!!) 4. За сравнение новите Ф-16С/Д са почти три пъти по-скъпи, капризни са към чистотата на летищата (камъче от 3 мм. "праща" двигателя за ремонт за 10 милиона долара), искат огромно и сложно (капризно) наземно оборудване за между полетна подготовка, имат тройно по-продължителна и четворно по-скъпа поддръжка за 1 летателен час... 5. Детска игра е, да се сравнят резултатите и ЦЕНАТА НА ЛЕТАТЕЛЕН ЧАС от използването на Грипен в Унгария и Чехия, новите Ф-16С/Д блок 60+ в Полша и бракуваните португалски Ф-16А в Румъния... - Обаче…: Корумпираните от американците мръсници А.Ангелов и Ненчев са си просто корумпирани мръсници... Сега “плачат” за "Рафал" и пак за... Ф-16 блок 50 (но произвежданите са блок 60, 60+ и 60++)..., значи пак говори за стари самолети и без офсетни/насрещни сделки... - Е…: 1. Рафал и Ф-16 блок 60 са два, два и половина по-скъпи от Грипен, при еднакви оръжия. - И… 2. Рафал е най-ненадеждния самолет и дори във Франция около 50% чакат различни ремонти и части... и никой друг не ги купува. 3. За придобиване на Ф-16 блок 60 и следващите модификации, се иска СПЕЦИАЛНО РЕШЕНИЕ НА КОНГРЕСА и се продават само на най-надеждните съюзници на САЩ, което е немислимо за България... 4. Цената на пролетян час от Рафал, Еврофайтър и Ф-16 блок 60 е от два до четири пъти по-висока от тази на Грипен. 5. Времето за междуполетна подготовка, при еднотипни задачи, при Грипен е от два до шест пъти по-малко... 6. Грипен е пригоден за къси и зле подготвени полоси и пътни участъци, а останалите "играчи", особено Ф-16 са крайно капризни към чистотата на полосите..., като цената за ремонтите на двигателите им започват от 10 милиона долара... 7. Само за Грипен се предлагат "Офсетни сделки" на 100% от инвестираните от България пари... . ДОРИ И САМО ЗАРАДИ т.7 ТРЯБВА ДА СЕ ИЗБЕРЕ ГРИПЕН...!!! (...Другото са пари хвърлени на вятъра, както направи Гърция и... фалира. Около 50% от гръцкия дълг е за... бойни самолети и други оръжия купени БЕЗ ОФСЕТ/ОБРАТНИ ИНВЕСТИЦИИ...!!!) . Който има мозък да мисли, който няма да си грухти пред американската копанка... . ЕДИНСТВЕН начин да се навреди на България е да се купят самолети без офсетна сделка (обратни инвестиции)… - За стари самолети Ф-16 и Еврофайтър никой не предлага Офсет (обратни инвестиции)..., а само баснословно скъпи основни ремонти… за наша сметка в завода производител…!!! .
Jet-fighter9
на 06.07.2017 в 09:48:25 #4..BG и с 300км тактически радиус е достатъчно за целите на изтребител прихващач и охрана на въздушното пространство...може би изявения атлантик Събчо Съблезъбов има в предвид да охранява и Берлин...на 1600 км ...
alexander-kateliev
на 05.07.2017 в 11:27:22 #3Аз самолети не разбирам, ама Wikipedia друго казва: JAS 39C/D Gripen- Combat radius: 800 km (497 mi, 432 nmi) F-16C Block 50- Combat radius: 340 mi (295 nmi; 550 km)
buryan-kirov
на 05.07.2017 в 08:43:41 #2понеже ,много хора говорят без да знаят за какво иде реч, айде малко независимо инфо... т.е. Грипен хич не е лош избор, но остава геополитическият фактор https://defenseissues.net/2014/01/11/comparing-modern-western-fighters/ Rating with everything except numbers would result in following: 1. Rafale, 2. Typhoon, 3. Gripen, 4. F-22, 5. F-16, 6. F-15, F-35, 7. F-18. Gripen C’s lack of supercruise and situational awareness will likely make it less effective than the F-22 in combat (on platform level) due to these characteristics’ overwhelming importance, but its ease of maintenance and low cost might make it more effective than any of other fighters noted on battlefield level, as pilots need to train and human factor is more important than any technological factor.
willow-montenegro
на 05.07.2017 в 07:21:35 #1Ей тъй,кажете ,че не ви трябват за отбрана,а за войните на НАТО!!!Идиоти!!!Срещу кого ни гласите?Срещу кого ?Това ли ви учат в Америка ?Кой ще ви напада изроди!!!Най- много да ни изпяолзват за "пушечно месо"!Не се ли усещате мръсници!!!Играта загрубя,къде ни бутате!!!ПатрЕоти,къде сте?Българино,пак си дамската страна!!!Този път ще останеш "град държава"!!!