Преди военните действия на Русия в Украйна, всичко вървеше по "мед и масло" за френския производител на автомобили и една от водещите европейски автомобилни компании - Renault. Непосредствено преди инвазията, книжата на компанията достигнаха най-високи нива от 38 евро или най-високото си ниво от година насам.

Но после станахме свидетели на военните действия и компанията със значителен бизнес в Русия бяха сред най-силно засегнатите "жертви" на фондовите пазари. Рано тази сутрин, акциите на френския производител достигнаха нова най-ниска стойност от октомври на 2020-та година, при ниво от 20.60 евро за акция. Това е понижение от около 45%, при това само за около две седмици.

Колко точно е изложен бизнеса на Renault към Русия?

Русия е вторият по големина пазар на Renault, като автомобилният производител генерира около 5 милиарда евро годишно, приблизително 12% от приходите си от автомобили, според Bloomberg Intelligence. За сравнение компании като BMW, Mercedes-Benz Group и Volkswagen са изложени на риск само около 2% от продажбите си, каза анализаторът на BI Майкъл Дийн в бележка миналата седмица.

САЩ, Великобритания, Европейският съюз и азиатските държави засилиха санкциите срещу Русия, което допринесе за рекорден спад на рублата. Подразделението на VW в Русия временно спря доставките на превозни средства до дилъри до второ нареждане, докато Daimler Truck Holding AG спря операциите и може да преразгледа връзките с местния партньор в съвместното предприятие Kamaz PJSC.

Renault плаща висока цена за сделката от 1 милиард долара, която сключи през 2007 г. с най-добрия съюзник на руския президент Владимир Путин.

Мажоритарният контрол на Renault над AvtoVaz, производителят на Lada от съветската епоха, и разчитането на Русия за около 12% от приходите й сега са въпроси, които вълнуват инвеститорите. Прекъсването на връзките с предприятието би струвало огромна цена, а перспективите за по-широк икономически спад в цяла Европа рискуват да провалят и без това слабите усилия на компанията за трансформация.

"Би било напълно легитимно Renault да обмисли излизане от АвтоВаз", каза анализаторът на Jefferies Филип Хушоа. "Renault може да понесе загубата, но излизането ще бъде трудно решение."

Русия представлява около 5 милиарда евро (5,5 милиарда долара) от приходите на Renault миналата година и приблизително 315 милиона евро оперативна печалба може да бъде застрашена, според Майкъл Дийн, анализатор на Bloomberg Intelligence.

Докато огромен брой от компании по целия свят се оттеглят от Русия и разтоварват активи, Renault и френското правителство - най-мощният му акционер - мълчат за АвтоВаз. Същото е и с другият партньор в начинанието, Rostec State Corp., руски държавен конгломерат за отбрана, ръководен от Сергей Чемезов, близък съюзник на Путин.

"Renault обеща да спазва санкциите", каза Габриел Атал, говорител на френското правителство, в четвъртък по радио France Info. Говорител на АвтоВаз отказа да коментира извън оперативните въпроси. Renault продължава да следи ситуацията, според говорител.

Нахлуването на Renault в Русия преди десетилетие и половина беше решено на най-високите нива на управление и всяко излизане би било политическо решение. Ако компанията се подобри, може да й е трудно да събере пари от бизнес, в който са потънали повече от 2 милиарда долара през годините.

"Един риск за Renault е, че контролът върху капитала може да му попречи да превежда печалби или пари от АвтоВаз и други негови руски операции", каза анализаторът на Redburn Чарлз Колдикот.

Още през 2007 г. Путин продиктува първоначалната сделка на Renault за 25% дял в AvtoVaz с бившия лидер Карлос Гон. Споразумението беше подкрепено от Франция и оглавено от Чемезов. Тесните връзки на главния изпълнителен директор на Ростех с Путин датират от времето, когато те са живели в същия жилищен комплекс в Дрезден в Германия през 80-те години на миналия век, докато бъдещият президент е работил като офицер на КГБ.

"Когато решихме да се преместим в Русия и да направим този съюз с АвтоВаз, всичко беше наред", каза Гон в четвъртък в интервю за Bloomberg Television. "Имаше много смисъл."

Гон, който се оттегли от ролите си в Renault след ареста си в края на 2018 г. в Япония, каза, че е изненадан, че сегашното ръководство не е съобщило за ситуацията. "Смаян съм от факта, че е пълна тишина", каза той.

Руската държава беше силно ангажирана в последвалите увеличения на акционерното участие в RenaultVaz. Сега страната представлява около 18% от общите продажби на автомобили на Renault. АвтоВаз продаде около 385 000 коли Lada миналата година, предимно в Русия.

Разчитането на АвтоВаз на вътрешния пазар означава, че дълбокият икономически спад би довел до проблеми. "Исторически погледнато, по време на рецесия в Русия, AvtoVaz носеше големи загуби", каза Колдикот от Redburn.

Основана с помощта на Fiat SpA през 1966 г., когато Русия беше част от Съветския съюз, Lada на AvtoVaz управляваше почти 80% дял от пазара по време на комунистическата епоха и все още има около една пета от пазара сега. Renault обнови масивната фабрика в Толиати на брега на река Волга и преработи моделите с цел да заличи потребителските възприятия за слаба изработка и стил.

План за преобразуване

По-светлите перспективи през последните години за Lada бяха част от плана за възраждане на групата на главния изпълнителен директор на Renault Лука де Мео. Той е предвидил "невероятно печеливш" бизнес модел за марките бюджетни автомобили Lada и Dacia, със споделени производствени процеси и технология.

Войната в Украйна не е първият път, когато АвтоВаз препъва Renault. В рамките на една година от първоначалната му инвестиция финансовата криза доведе до рязък спад на стойността на АвтоВаз и Путин притисна Renault да се притече на помощ. Ходът на Гон да поеме контролния пакет акции за Renault и японския партньор Nissan беше насочен към завоюване на позиции в това, което се очакваше да бъде ключови пазари за растеж - така наречените BRIC страни.

През 2014 г. Русия беше засегната от първи кръг от санкции, след като Путин анексира украинския регион Крим. Renault придоби контролния дял от 51% през 2016 г., след като Гон обеща да направи "каквото е необходимо", за да подкрепи губещото предприятие на ръба на колапса.

Продължаващата война в Украйна сега представлява нова и може би по-сериозна заплаха за автомобилния производител поради потенциала да отекне извън границите на Русия.

"Планът за преодоляване на Renault се основава на възстановяването на европейския автомобилен пазар", каза Хучоа. "Колкото по-дълго продължава кризата, толкова по-голяма е вероятността от възстановяване".

Войната на Русия в Украйна също води до вълни на други места в Европа. VW ще спре някои производствени линии във Волфсбург - най-големият автомобилен завод в света - преди по-широко спиране следващата седмица. BMW също очаква предстоящи спирания на производството и финализира планове за различни места, каза говорител.

Какви са финансовите показатели на компанията съпоставени с тези на Volkswagen?

Приходите на френската компания за последната една година са в размер на 46.2 милиарда долара, което е доста високо ниво спрямо пазарната й оценка от 8.86 милиарда долара. За сравнение най-големият европейски производител Volkswagen е с пазарна оценка от 109.5 милиарда долара, при приходи от продажби от 254 милиарда долара.

Акциите на Renault са поевтинели с 40% през последната година, спрямо едва 4.3% спад за книжата на Volkswagen.

Историческото съотношение на френската компания цена-печалба (за последните 12 месеца) е 3.89, а бъдещото такова (очаквано за следващата една година), на този етап е при 4.49. Напълно е възможно да видим влошаване на бъдощото съотношение, при промяна на прогнозите за печалбите, заради военния конфликт в Русия. Но не е ясно точно каква част от него вече е заложено в цената.

За сравнение историческото сътношение цена-печалба при Volkswagen е при ниво от 6.79, докато бъдещото такова - при 7.59.

По отношение на задлъжнялостта, Общият дълг на немската компания е близо 206 милиарда долара, което прави съотношението дълг към собствен капитал от 145.3. Задълженията на Renault са при ниво от 62 милиарда долара, или по-лошо съотношение дълг към собствен капитал от 222.

Далеч по-лоши са и коефициентите на Renault по отношение на рентабилността. Тя се отличава с възвръщаемост на активите от 0.76% и на собствения капитал от 3.63%, спрямо 2.98% и 13.97% съответно за Volkswagen.

Дивидентът на Volkswagen се очаква да е носи 2.26% през следващата година, при липса на изплащан дивидент от френския му конкурент.

И докато все още никой не може да каже как точно ще се отразят военните действия върху бъдещите резултати на двете сравнявани компании, можем да погледнем към прогнозите преди това.

Анализаторите очакваха 7.34 долара печалба на акция за Renault през тази и 10.22 долара печалба през следващата година, или доста сериозен ръст от близо 40% (който най-вероятно вече няма да се реализира, заради конфликта). В същото време, прогнозите за приходите бяха за 51 милиарда долара през тази и 55.7 долара през следващата година.

По отношение на Volkswagen прогнозите бяха за 38.5 долара печалба на акция за тази и 40.95 долара през следващата година, или очакван доста по-скромоне ръст. Приходите се прогнозираше, че ще нараснат от 248 милиарда долара до 262 милиарда долара.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.