Австрийската верига магазини от типа „направи си сам" bauMax, която е представена в България с осем магазина, може да напусне страната. Това става ясно от публикации в австрийския вестник Die Presse, както и от още няколко местни издания.

Според информацията на изданието веригата работи върху спасителен план, който включва и затварянето на някои от източноевропейските представителства на групата, сред които и българското.

Австрийското дружество е изправено пред сериозни финансови проблеми, заради които създателят й Карлхайнц Есъл дори се опитва да продаде личната си арт колекция, оценена на 86 млн. евро.

Компанията има спешна нужда от свеж капитал, след като голяма част от дъщерните й дружества са на загуба. Според изданнието през 2012 година групата на bauMax е отчела обща загуба от 126 млн. евро, която до голяма степен се дължи на магазините в Източна Европа. В Румъния компанията отбелязва загуба от 26 млн. евро, в Турция от 14 млн. евро, в Хърватска от 11 млн. евро. В България загубата е била от 6.5 млн. евро.

Ето защо като вариант от ръководството обсъждат разделянето с нерентабилните дъщерни дружества в чужбина. Медии в Австрия съобщават, че България е сред страните, в които bauMax може да се раздели с бизнеса си.

За това говори и изказването на собственика, който посочва компания в интервю за австрийската телевизия ORF като причина за кризата и състоянието на пазарите в Източна Европа, които са загубили голяма част от своята покупателна способност. Ако погледнем в миналото, инвестицията в тях „не беше особено правилна", казва той.

За разделяне с бизнеса в някои страни от Източна Европа говори и Герхард Вайнхофер, който е шеф в компанията Creditreform. Според него по този начин може да бъде спасен поне австрийския пазар и магазини.

Според друг специалист, Марина Мачан-Кайзер от компанията Prisma Kreditversicherung, концепцията за раздяла с губещите дъщерни дружества е добра и с това може да бъдат спасени австрийските магазини.

Новата стратегия за спасяването на компанията трябва да бъде готова до края на април с помощта на компанията за стратегическо консултиране Roland Berger, която е представена и в България.