Доминиращият пазара уеб браузър Google Chrome може да се наложи да бъде продаден в резултат на антимонополното производство срещу онлайн гиганта в САЩ. Вече има поне двама потенциални кандидат-купувачи - AI компаниите OpenAI и Perplexity.
Трудно е да се опише колко важно е кой стои зад софтуера, през който около 66% от потребителите в света посещават сайтове. Google са не само компанията зад Chrome, но и основен участник в проекта с отворен код Chronium, който е в основата на почти всички конкурентни браузъри без Safari и Firefox.
Това има отношение към начина, по който се правят уеб страниците и по който функционира онлайн рекламата, а в последно време - и към възможностите за AI интеграция в потребителското изживяване.
След като съдът постанови, че Google е монополист, процедурата вече е на етапа на постановяването на мерки за прекратяване на нарушението и Министерството на правосъдието на САЩ предлага компанията да се лиши от Chrome.
Според онлайн гиганта това е опасна идея, която може да доведе до това най-популярният уеб браузър да стане платен или разработката му да забуксува - с всички последващи ефекти за широката индустрия.
От OpenAI обаче са изявили желание да придобият този ценен актив. Това не е изненадващо, тъй като създателите на ChatGPT все повече превръщат флагманския си продукт в цялостна потребителска платформа, а Chrome би им дал улеснен достъп до милиарди потенциални ползватели на услугите им.
Представител на конкурента им Perplexity също заяви пред съда, че компанията може да поеме Chrome. На нея не ѝ липсва смелост, като по-рано предложи да поеме TikTok от ByteDance.
Директорът по бизнес развитието на Perplexity Дмитрий Шевеленко предупреди, че би било "притеснително", ако OpenAI придобият Chrome и спрат да предлагат Chronium с отворен код.
Така или иначе, той е на мнение, че Google не трябва да бъде "разбита", а трябва да се ограничат възможностите ѝ да "извива ръцете" на останалите на пазара.