Висши служители на антимонополната секция на Министерството на правосъдието на САЩ са решили да поискат от съдия да принуди Alphabet Inc. (Google) да продаде браузъра си Chrome в исторически опит за налагане на ограничения на една от най-големите технологични компании в света съобщава Bloomberg.

Министерството ще поиска от съдията, който през август постанови, че Google незаконно монополизира пазара на търсене, да наложи мерки, свързани с изкуствения интелект и операционната система Android за смартфони, според лица, запознати с плановете.

Антимонополните служители, заедно с щатите, присъединили се към делото, планират също да препоръчат в сряда на федералния съдия Амит Мехта да въведе изисквания за лицензиране на данни, казват източници, които пожелаха анонимност поради конфиденциалността на въпроса.

Ако Мехта приеме предложенията, те биха могли да променят пазара на онлайн търсене и развиващата се индустрия на изкуствения интелект. Делото беше заведено по време на първата администрация на Доналд Тръмп и продължи при президента Джо Байдън. Това е най-агресивният опит за ограничаване на технологична компания от страна на Вашингтон след неуспешния опит за разцепване на Microsoft преди две десетилетия.

Лий-Ан Мълхоланд, вицепрезидент на Google по регулаторни въпроси, заяви, че Министерството на правосъдието "продължава да прокарва радикална програма, която излиза далеч отвъд правните въпроси в това дело." Тя добави: "намесата на правителството по този начин би навредила на потребителите, разработчиците и американското технологично лидерство в момент, когато то е най-необходимо."

Министерството на правосъдието отказа коментар.

Акциите на Google паднаха с до 1.8%, достигайки $172.16 при късната търговия. Те бяха поскъпнали с 25% от началото на годината до предходното затваряне.

Достъп до Chrome

Антимонополните органи искат съдията да разпореди Google да продаде Chrome - най-широко използвания браузър в света - защото той представлява ключова точка за достъп, чрез която много хора използват търсачката на компанията, казват източниците.

Правителството има опция да реши дали продажбата на Chrome е необходима на по-късен етап, ако други аспекти на предложените мерки създадат по-конкурентен пазар, добавят източниците. Браузърът Chrome контролира около 61% от пазара в САЩ, според StatCounter, услуга за анализ на уеб трафик.

Правителствени прокурори са се срещнали с десетки компании през последните три месеца, подготвяйки препоръката. Щатите все още обмислят добавянето на някои предложения и е възможно детайлите да се променят, казват източниците.

Антимонополните служители са се отказали от по-строга опция, която би принудила Google да продаде Android, добавят източниците.

Обжалване от Google

Решението на Мехта от август, че Google е нарушил антимонополните закони както в пазара на онлайн търсене, така и в пазара на рекламни текстове, следваше 10-седмичен съдебен процес миналата година. Компанията заяви, че планира да обжалва.

Съдията е насрочил двуседмично изслушване през април относно промените, които Google трябва да направи, за да коригира незаконното поведение, и планира да издаде окончателно решение до август 2025 г.

Агенцията и щатите са се съгласили да препоръчат Google да бъде задължена да лицензира резултатите и данните от популярната си търсачка и да предостави на уебсайтовете повече опции за предотвратяване на използването на тяхното съдържание от продуктите за изкуствен интелект на Google, казват източниците.

Антимонополните органи ще предложат Google да раздели операционната система за смартфони Android от другите си продукти, включително търсачката и магазина за приложения Google Play, които в момента се предлагат като пакет, добавят източниците. Освен това те са готови да изискват от Google да споделя повече информация с рекламодателите и да им предоставя по-голям контрол върху местоположението на техните реклами.

Google и AI

Google вече показва отговори, базирани на изкуствен интелект, в горната част на своите страници за търсене, наречени "AI Overviews." Докато уебсайтовете могат да се откажат от използването на тяхната информация за създаване на AI модели, те не могат да си позволят да се откажат от тези прегледи, защото това би рискувало понижаване в резултатите от търсене, което затруднява достигането до клиентите.

Издателите на уебсайтове се оплакват, че тази функция намалява трафика и рекламните приходи, тъй като потребителите рядко кликват, за да видят данните, използвани за тези резултати.

Относно лицензирането на данни, антимонополните органи планират да предложат две опции: Google да продава основните "click & query" данни и също така да лицензира резултатите от търсене поотделно, казват източниците.

Компанията в момента продава лицензирани резултати от търсене, но с ограничения, като например предотвратяване на тяхното използване на мобилни устройства. Принуждаването на Google да лицензира резултатите от своите търсения би позволило на конкурентни търсачки и стартъпи в областта на AI бързо да подобрят своето качество, докато потока от данни би позволил на други да изградят свои собствени индекси за търсене.