Crystal Pepsi, газирана безалкохолна напитка, произвеждана от PepsiCo между 1992 и 1993 г., се смята за един от най-големите провали в историята на безалкохолните напитки.

Тази уникална безалкохолна напитка имаше за цел да се възползва от нарастващата популярност на новите прозрачни продукти, като прозрачен сапун и прозрачен дезодорант. Crystal Pepsi се предлага на пазара като безкофеинова "чиста алтернатива" на нормалната кола. Официалният му слоган беше "Никога не сте виждали такъв вкус".

"Това можеше да е нещо повече от просто новост", каза Дейвид Новак, бивш маркетингов директор на Pepsi, който създаде безалкохолната напитка, цитиран от Greek Reporter. "Това беше може би най-добрата идея, която някога съм имал - и най-зле изпълнената."

По средата на Супербоула през 1993 г. рекламата на новата революционна "чиста кола" предизвика голям интерес. 

Предлаган на пазара като "чист" и "естествен" спин-оф на класическото Pepsi, напитката беше демонстрирана по време на CBS Evening News, пародирана в Saturday Night Live и неодобрена от конкурентите в Coca-Cola.

От кафетерии в гимназиите до обеди на Уолстрийт, милиони американци искаха да опитата новата напитка, се казва в доклад на thrillist.com.

Crystal Pepsi беше на път да се превърне в идея за милиарди долари

Вместо това се превърна в колосален провал. По-малко от година след като рекламата се появи в ефира, напитаката се превърна в културен обект за присмех и по-късно беше наречена един от най-големите продуктови провали на всички времена от списание TIME.

Един от ключовите фактори за провала на Crystal Pepsi е липсата на ясна целева аудитория. Маркетинговата стратегия на PepsiCo беше насочена към привличане на вниманието на потребителите, които предпочитат по-здравословна алтернатива на традиционната кола.

Компанията обаче не успя да отчете факта, че тези потребители всъщност може да не са се интересували от газирания и сладък вкус на газирана сода.

Освен това самото брандиране не успя да привлече желанието на потребителите за здравословни продукти, тъй като "чистият" вид на напитката не означава непременно, че напитката е "по-здравословен" вариант.

Друг фактор, допринесъл за провала на Crystal Pepsi, беше ценовата стратегия, използвана от PepsiCo. Компанията постави цената на продукта по-висока от традиционния вкус на кола на Pepsi, което впоследствие доведе до значително намаляване на целевата й аудитория.

Много потребители не желаят да платят високата цена за нов продукт, за който не са имали никаква предварителна информация, особено когато не е ясно дали ще отговори на вкусовите им предпочитания.

Освен това прозрачният външен вид на напитката представлява предизвикателство по отношение на опаковката, тъй като напитката е по-чувствителна към светлина и потенциално може да загуби цвят и привлекателност, ако не е опакована правилно.

Провалът на Crystal Pepsi може да се отдаде на комбинация от неправилно подредени, неефективни и неефикасни маркетингови стратегии, ценови политики и предизвикателства при производството и дистрибуцията.

Pepsi смени логото си за пръв път от 14 години

Pepsi смени логото си за пръв път от 14 години

По повод 125-годишнината на марката

Уроците, извлечени от този неуспешен експеримент, могат да послужат като ценен урок за компаниите, които представят нови продукти на пазара.

През 2022 г. Pepsi върна содата за ограничен период от време, за да отпразнува своята 30-годишнина. Crystal Pepsi обаче не беше достъпен за закупуване.

Вместо това, това беше част от състезание, в което феновете можеха да спечелят напитката, като използват хаштага #ShowUsYour90s в Twitter. Pepsi искаше потребителите да публикуват свои снимки през 90-те години и компанията избра 300 снимки победители.

Тези 300 късметлии получиха шест бутилки от 20 унции Crystal Pepsi и бяха първите, които се сдобиха с напитката от десетилетия насам.

Новият най-голям богаташ на Азия иска да победи Coca-Cola и Pepsi

Новият най-голям богаташ на Азия иска да победи Coca-Cola и Pepsi

В най-населената страна в света вече се води пазарна война при безалкохолните напитки