Текстът е обновен на 26 януари в 14.56 часа с отговорите на авиокомпания Wizz Air.
Полетите от България до Русия никога не са били много на брой. От години има редовни авиолинии от София и Варна до Москва, оперирани от националния превозвач "България Ер" и руския "Аерофлот", и предимно чартърни сезонни полети през лятото от морските летища до различни руски градове.
През последните няколко години българският авиопазар стана свидетел на сериозна конкуренция между новонавлезлите нискотарифни авиокомпании, които се надпреварваха за откриването на нови и нови дестинации в опит да завземат по-голям пазарен дял. Така, благодарение на конкуренцията между тях, българските пътници имаха възможността да посетят редица нови места.
На този фон обявяването в един и същи ден от две авиокомпании на директни редовни полети до втория по големина руски град Санкт Петербург разбираемо привлече вниманието на пътниците. В началото на седмицата унгарският нискотарифен превозвач Wizz Air и родната "България Ер" съобщиха, че започват редовни полети от българската столица до руската дестинация - първите от юли, а вторите още от април.
Според обявеното от авиокомпаниите разписание, което все още липсва на сайта на летище София, Wizz Air ще лети вторник, четвъртък и събота, а "България Ер" - всяка сряда и събота. Националният превозвач използва и вътрешните си полети, за да осигури и удобни връзки на пътниците от Варна и Бургас, както и на тези в посока Москва.
Малка, но съществена подробност
Скрийншот от сайта на Wizz Air, от който се вижда надписа "Този маршрут предстои да бъде одобрен от властите"
На този фон една малка, но изглежда съществена подробност прави впечатление на всекиго, който резервира билет през Wizz Air. При избора на полет от сайта на авиокомпанията излиза съобщение, в което пише: "Този маршрут предстои да бъде одобрен от властите". По подразбиране това би трябвало да означава, че полетите между София и Санкт Петербург на унгарския нискотарифен превозвач нямат все още всичките необходими регулаторни разрешения.
Money.bg изпрати в началото на седмицата въпроси до Wizz Air, за да разбере дали има риск за пътниците, които си закупят билети, както и на какви регулаторни изисквания трябва да отговори превозвачът, за да бъде одобрен за маршрута.
Ето какво отговориха те: "Законово изискване е това изречение да бъде там, когато изчакваме да получим права за въздушни превози. Това е стандартна практика, правим това от години, няма причина за притеснения". По думите на превозвача, трябва да бъдат изминати "няколко стъпки, включително получаване на правата за въздушни превози". "Стъпките могат да се различават в зависимост от местните разпоредби и други специални споразумения между засегнатите държави", допълват от Wizz Air.
От авиокомпанията посочват, че очакват за получат права за полетите до Санкт Петербург "преди да започнем да летим по маршрута", като според тях това не носи "никакви рискове". Не на последно място попитахме Wizz Air защо обявяват маршрут, който няма окончателно одобрение от властите. От там отговориха: "Не бихме обявили нищо, ако не бяхме сигурни, че ще изпълним обещанията си. Уверени сме, че Wizz Air ще получи всички необходими разрешителни и права".
Екипът на медията се свърза и с "България Ер" с въпроси за евентуални регулаторни препятствия пред новата линия и свързан с тях риск за изпълнение на полетите, въпреки че на сайта на авиокомпанията няма предупреждаващо съобщение. Оттам отговориха следното: ""България Ер" е назначен превозвач по маршрута, което означава че няма нужда от разрешение на летищните власи и полетите й по линията са напълно сигурни."
Назначен превозвач означава, че той е определен от българското Министерство на транспорта след конкурс. Справка в архивите на ведомството показва, че той е проведен още през 2007 година за две дестинации - Москва и Санкт Петербург, който тогава е спечелен от "България Ер".
Едни анонсирани цени, други реални
Освен специфичното предупреждение на сайта на Wizz Air, още нещо право впечатление при резервация на билет. От авиокомпанията обявиха, че едноспосочните им полети ще са на цени от 59 лв. Проверка на Money.bg (направена към момента на публикуване на статията) обаче показа, че такава цена не фигурира в разписанието на авиокоманията до края на годината. Като най-добра цена в едната посока до края на 2020-та година от унгарския превозвач посочват 114,99 лв., което е двойна по-скъпо първоначално обявеното. Останалите заложени цени в посока варират от 133,99 лв. до 402,99 лв.
При "България Ер" обявените цени са валидни само при резервиране до 16 февруари - в едната посока ще са от 159 евро, а двупосочно - от 220 евро, като в тях са включени всички летищни такси и чекиран багаж.
Avatarx
на 25.01.2020 в 20:13:35 #2stormofchange, разликата между тези 'меки китки' и жеуезната 'България Еър' е единствено в това че цените на последната са постоянно по-високи и ти дават един малък сандвич без допълнително да го плащаш. И това е!
stormofchange
на 24.01.2020 в 17:24:20 #1БлизЕър и Руинеър са видни... меки китки. Като си включиш към цената място, което предпочиташ, като включиш багажа и храна/вода, ако ти потрябват - не е ясно кое му е изгодното на този начин на летене. Отдено комфорта и отношението - наблъскан си като сардиня в консерва, вътре в салона всеки се юрва да навре в багажниците всички възможни вариации на торбичките Билла... Айде не, мерси. По-добре Аеорофлот от това!