Германските антимонополни органи са установили, че Facebook има господстващото положение сред социалните мрежи и злоупотребява с него. Разкритието е резултат от 20-месечно разследване на Федералната служба за картели, предаде Reuters.
Органът по конкуренция възразява срещу изискването на Facebook да получава достъп до данни на трети страни, когато се открие профил, включително от собствените си продукти WhatsApp и Instagram, както и начина, по който компанията следи кои сайтове посещават потребителите му.
"Преди всичко виждаме събирането на данни извън социалната мрежа Facebook и включването му в акаунта във Facebook като проблематично", заяви президентът на регулатора Андреас Мунд в изявление.
Това се случва, когато потребител във Facebook види страницата, в която е вграден бутон "Харесвам" във Facebook - дори ако не кликнат върху самия бутон, добави Мунд.
От компанията на Марк Зукърбърг контрираха, че регулаторът "е нарисувал неточна картина", но заявиха, че ще сътрудничат на германското разследване. "Въпреки че сме популярни в Германия, ние не сме господстващи", заяви ръководителят на защитата на данните Ивон Кънейн.
"Доминиращата компания работи в свят, в който клиентите нямат алтернативи", каза Кънейн, добавяйки, че средностатистическият потребител на смартфон в момента има достъп до 7 различни комуникационни приложения или услуги.
Ръководителят увери, че Facebook спазва европейските закони за защита на данните и ще спазва новия Общ регламент за защита на данните, когато влезе в сила в ЕС през май 2018 г.
Въпреки че разследването няма да доведе до глоба, то може да предизвика забрана на някои от практиките на социалната мрежа, каза говорител на германската служба.
Действията на регулатора поставят под съмнение модела на социалната мрежа за печалба от личните данни на нейните 2 млрд. потребители по целия свят чрез целенасочена реклама.
Случаят е във фокуса на общественото внимание в Германия, където има големи притесненията за неприкосновеността на личните данни заради историята на държавното наблюдение по време на нацисткото и комунистическото управление. Facebook провежда рекламна кампания, за да се опита да смекчи тези страхове.
Отделно от това, Берлин ще въведе нов закон за налагане на глоби в размер до 50 млн. евро на социалните медии, които не успяват бързо да премахнат публикациите, разпространяващи реч на омразата - престъпление според законите в Германия.
В началото на седмицата френският регулатор за защита на личните данни обяви, че може да глоби WhatsApp, ако приложението не спази заповед за привеждане в съответствие с френския закон за поверителността на споделянето на потребителски данни с Facebook.