Големите производители на автомобили в Китай губят все повече позиции на този ключов за тях огромен пазар. Автомобилните компании губят много пари и е крайно време да удвоят усилията за електрифициране на портфолиото си, след като отстъпиха лидерската си позиция на най-големия автомобилен пазар в света на местни новосъздадени марки, предава Reuters.

Тримесечните отчети на някои от най-големите автомобилни производители в света показват, че те поемат по различен път - някои германски марки, както и корпорацията General Motors, залагат на нови електромобили, докато Toyota и други компании преминават към режим на намаляване на разходите.

За първи път китайските марки са лидери на местния пазар

Те вече заемат 53% дял през първата половина на 2023 година, според данните на Китайската асоциация на автомобилните производители (CAAM). Затова и световните автомобилни производители, които от години доминират на пазара заедно с китайските, бавно се ориентират към бързоразвиващия се пазар на електромобили с конкурентни предложения.

Снимка 253669

Източник: iStock

Нпример Tesla, на които именно в Китай е най-големия им завод, е единствената чуждестранна марка, която печели дял през първото полугодие, изпреварвайки BMW по популярност.

В същото време, в резултат на допълнителния натиск върху маржовете на печалба в Китай заради бруталната ценова война през тази година, някои автомобилни производители намаляват производството и прибягват към съкращения. Такива примери са Toyota и Mitsubishi.

Печалбата на китайския гигант BYD се увеличи петкратно

Печалбата на китайския конкурент на Tesla се увеличи петкартно

Само за едно тримесечие

"Затова производителите, които преди тазгодишното отстъпление генерират 1/3 от продажбите си в Китай, нямат друг избор, освен да ги удвоят", казва Йейл Джан - управляващ директор на Automotive Foresight.

Volkswagen и General Motors

Още в края на миналата година компанията беше изпреварена на местния пазар от BYD. VW и GM, които в миналото бяха лидери на китайския пазар, вярват, че могат да спасят позициите си и да защитят дела, който имат в момента.

Дали това ще стане още не е ясно, но пък ясно показва колко важен е Китай за техните глобални амбиции.

BMW, Mercedes Benz и Audi

Според данни за продажбите, германските луксозни марки BMW, Mercedes Benz и Audi за момента успяват да запазят дела си в Китай. Това се случва, благодарение на това, че са предложили отстъпки на дилърите, които в някои случаи са надхвърляли 25%.

Наскоро от BMW обявиха увеличаване на инвестициите си в разработването на продукти в Китай с нов център за научноизследователска и развойна дейност в Шанхай за разработване на електромобили, които да се продават в световен мащаб.

Други обаче се отдръпват. Mitsubishi Motors затваря завод, управляван от партньор в съвместно предприятие, който произвежда SUV Outlander.  А Toyota, която през първата половина на годината падна до третото място в Китай, забавя производството в завода на съвместното си предприятие в страната, в който се произвежда електрическият автомобил bZ4X, и съкращава 1000 работници.

До кой пазар изнася най-много автомобили Китай?

Към момента Китай изнася много повече превозни средства за Русия, отколкото до където и да е другаде по света. Руската федерация изпреварва традиционния пазар за китайски автомобили Мексико, получавайки близо два пъти повече коли през последните месеци.

Китай успява донякъде да запълни празнотата, оставена от компаниите, които се оттеглиха от Русия, заради войната в Украйна, коментират автомобилни експерти.

2023-а определено е годината на китайските производители на автомобили. Те подобряват своите технологии, дизайн и производствени процеси, печелят пазарен дял в нови региони и опитват да решават проблемите, свързани с разпознаването на техните марки, за да продължат растежа си и на европейския пазар.

Най-големият производител на автомобили в Китай SAIC Motor планира първа европейска фабрика

Най-големият производител на автомобили в Китай SAIC Motor планира първа европейска фабрика

Компанията е собственик на емблематичната марка MG