Собствениците на танкери в Европа се стремят да увеличат максимално доставките на руски петрол преди енергийните санкции срещу Москва да влязат в сила през декември.
Предстоящите санкции сега пораждат опасения сред европейските преработватели и корабособственици, че могат да бъдат включени в черния списък за правене на бизнес с Русия, пише деловото издание The Wall Street Journal.
Гръцките собственици на танкери, които контролират близо една трета от световния петролен флот, са преместили около половината от обемите за доставка на руския петрол през май и юни, твърдят брокерите.
Според оценките на Lloyd's List Intelligence гръцките кораби са направили 151 посещения в руските пристанища в Черно и Балтийско море през тези два месеца, в сравнение с 89 посещения през същия период година по-рано.
"Никой не може да каже какво ще се случи с пазара на танкери след влизането в сила на санкциите", каза главният изпълнителен директор на гръцка корабна компания, пожелал анонимност.
Той обаче каза: "В крайна сметка това може да е нетен положителен резултат, тъй като търсенето на петрол все още е високо и е вероятно да бъдат ангажирани кораби, за да докарат петрол от други страни като САЩ и Близкия изток.
А това, според него, означава, че танкерите "ще пътуват на дълги разстояния, и ще печелят повече пари".
Изданието пише, че руските доставки за Азия сега са се увеличили драстично. Според доставчика на енергийни данни Vortexa Китай почти е удвоил потреблението си на руски петрол до средно 1,13 милиона барела на ден през юни от 670 000 барела на ден през февруари. Покупките на руски петрол от Индия се увеличиха сериозно.
"Въз основа на тази тенденция изглежда възможно Русия да изнесе целия наличен петрол без купувачи от Америка или Европейския съюз", каза Дейвид Веха, главен анализатор във Vortexa, цитиран от вестника.
В съответствие с шестия пакет от антируски санкции, приет от Съвета на ЕС през юни, от началото на декември се въвежда забрана за превоз на руски петрол по море.