Дигиталните технологии променят бизнеса с бързи темпове. Ако до преди няколко години онлайн търговията беше запазена само за големите играчи, то днес множество малки фирми стартират и съществуват изцяло онлайн, а редица други се ориентират към създаването на електронен магазин в допълнение към вече утвърден бизнес с физическа локация.
Повече клиенти, по-малко разходи
Тази промяна на модела на търговия се основава на няколко устойчиви тенденции. На първо място, това е възможността за достъп до несравнимо по-голям брой потенциални клиенти, без значение от географската им локация.
На следващо място идват много повечето възможности за таргетирана реклама, т.е достигането точно до тези потребители, при които шансът да купят от вас е много по-голям. Това, в комбинация с точните данни, получавани от всяка една дигитална дейност, води до намаляване на цената за привличането на нови клиенти, съответно до увеличаване на печалбите.
Не на последно място, не бива да забравяме и по-ниските оперативни разходи, които се изискват за отварянето и поддържането на онлайн магазин, в сравнение с физически такъв.
Няколко подхода
Колко всъщност струва да имам собствен онлайн магазин?
Това вероятно е един от първите въпроси, които всеки желаещ да стартира електронен магазин, си задава. Отговорът на този въпрос зависи основно избрания от нас подход, а горна граница няма.
Най-скъпият вариант са т.нар "къстъм" решения, за разработването на които трябва да се наеме специалист, а цените започват от няколко десетки хиляди лева за най-базов вариант и растат значително за добавяне на всяка нова функционалност. Необходимостта от висока първоначална инвестиция прави този подход трудно достъпен за малки търговци, които обикновено нямат нужда от сложни и скъпи функционалности. Затова този вариант е най-често предпочитан от големи играчи.
На второ място е използването на готова CMS платформа (Content Management System). Голяма част от тях са безплатни и човек може да опита да се справи и сам. Без поне базови технически умения обаче създаването на нещо стойностно и функционално е изключително трудно. В най-добрия случай ще прекарате часове наред в четене на документация и експериментиране с цел постигане на поне малко задоволителен резултат. Разбира се, и тук можем да се обърнем към специалист, но цената трудно ще падне под 1000 лв., дори за най-базов вариант.
Към тези два варианта следва да прибавим също така и допълнителните разходи, които ще трябва да плащаме всяка година. В това число влизат хостинг и домейн, чиято цена общо е в рамките на 100-300 лв. Отделно идва и поддръжката - в случай, че плащаме на друг да прави промени по сайта ни.
Всеки може сам да създаде магазин
Третата възможност, добиваща все повече популярност напоследък, са т.нар. "DIY" платформи (от англ. "Do It Yourself", в превод "Направи си сам"). Този тип онлайн инструменти обикновено са достъпни през уеб браузър и не е необходимо да се свалят, инсталират и обновяват ръчно.
Именно такава възможност предлага българската платформа за създаване на уеб сайтове Oxxy. Наскоро компанията представи модул за стартиране на онлайн магазин, изцяло насочен към потребители без специализирани технически умения.
Това става с лесен за ползване визуален редактор, в който потребителят избира даден готов дизайн, подрежда елементите по сайта и прави необходимите настройки на онлайн магазина, в това число добавяне на продукти, методи за плащане, правила за данъчно облагане и т.н.
Платформата предлага множество вградени готови функционалности и възможности за надграждане, както и пълна свобода на излизане от рамките на готовите дизайни. По този начин до голяма степен се елиминира опасността от създаването на множество еднакви по дизайн магазини - основно опасение на потребителите, което ги кара да преминат към "къстъм" решения.
Налице е и възможността за използване на всякакви маркетингови инструменти, с които собствениците на онлайн магазини да развиват бизнеса си.
Колко струва
Заплащането става чрез месечен или годишен абонамент, като при плащане за цяла година, сумата е 240 лв. Към тази цена не се начисляват нито комисионни спрямо поръчките на клиентите, нито се налагат някакви ограничения на броя продукти - нещо, което е често срещано при други сходни продукти на пазара.
Това позволява на дребните търговци да стартират онлайн магазин, без да поемат голям риск, инвестирайки десетки хиляди левове в разработване и поддръжка. В същото време те могат да се съсредоточат изцяло върху развитието и маркетинга на бизнеса, като при създаването на магазина, необходимостта от техническа част на практика отсъства.
Какво получавате
Срещу тази цена потребителите получават освен достъп до платформата и всички останали необходими инструменти за управление на сайта, като хостинг, домейн, бизнес електронни пощи и възможност за интегриране на множество маркетингови инструменти за реклама и анализиране на представянето на сайта.
Модулът за създаване на онлайн магазин от своя страна включва всички необходими функционалности, за да стартирате. Така например можете да добавяте неограничен брой продукти и да ги организирате в различни колекции. Платформата предлага директна интеграция на най-разпространения метод за онлайн разплащания - PayPal, както и възможност за получаване на плащания извън онлайн магазина.
По отношение на доставките и ДДС, потребителите могат да създават правила за различните държави, които обслужват, което позволява привличането на клиенти от целия свят.
За да създадете своя онлайн магазин с Oxxy е необходимо да се регистрирате в платформата. Регистрацията е напълно безплатна и ви позволява да създадете и настроите своя сайт и магазин предварително и да закупите план, едва когато сте готови да ги публикувате.
Как става създаването на онлайн магазин стъпка по стъпка можете да прочетете в блога на Oxxy.