Екип от едва няколко души се изправя пред задача, изглеждаща непосилна за страничния наблюдател - задача, с която преди това са се захващали няколко световни IT гиганта, но безуспешно. Историята не е част от сценарий на блокбъстър, спечелил "Оскар" снощи, а е част от професионалния път на българския екип, който дава началото на DHL Enterprise Software Solutions.

Ивелин Иванов и останалите специалисти от софийския офис успяват да изградят системата, която полага основите на дигиталната трансформация на DHL - най-голямата логистична компания в света с над 380 хил. служители в 220 страни, които работят за доставката на над 1,5 милиарда пратки годишно.

Българският екип не просто се справя със задачата, а го прави толкова успешно, че DHL получава редица предложения от свои конкуренти в логистичния бранш, които искат да използват изградената система.

Дигитална трансформация

В ера, в която дори и четките за зъби вече са свързани с Интернет, лосгистичният гигант DHL решава да направи първите стъпки и в своята дигитална трансформация. Задачата първо е поверена на някои от големите IT компании в световен мащаб. След няколко неуспешни опита обаче, германската логистична компания решава да промени изцяло своя подход и да създаде собствено IT звено, което да създаде нужната инфраструктура.

Създадената от българския екип Transport Management System (TMS) постига няколко основни цели: пълна прозрачност на транспортния бизнес и внедряване на нови и модерни решения за взимане на по-добри анализи и по-добри възможности за клиента, казва за предаването Money.bg по Bulgaria ON AIR Ивелин Иванов, директор "Развойна дейност" в София.

Екипът успява да обедини над 130 приложения в една обща система, която дава пълна видимост на "живота" на една пратка: от момента на създаването ѝ до фактурирането ѝ, посочва той. "Ползите за компанията идват от това, че с въвеждане на единичната система за управление на транспортния бизнес в DHL, компанията ще има пълна видимост - навсякъде по света - за бизнеса и разработките, с които се занимава", казва Иванов.

Ивелин Иванов, DHL Enterprise Software Solutions

Ивелин Иванов, DHL Enterprise Software Solutions

Заедно с пускането на TMS, екипът интегрира и различни системи за управление на бизнеса, които помагат за по-добър анализ на дейността и увеличаване на нейната ефективност.

Провалът на гигантите

Българският екип започва работа през 2017 г., след няколко неуспешни опита на DHL с външни компании. "Влизайки в проекта, осъзнахме, че сме част от една голяма IT трансформация и това, което предстои пред нас, е една огромна задача, която много преди нас са опитвали и никой не е успявал", разказва той. Екипът наброява едва петима души.

Предизвикателствата...

Проблемите пред българския екип, създаден едва през 2017 г., са много. "Най-големите предизвикателства, пред които се изправя екипа, са най-вече свързани с това да унифицира логистичния бизнес на DHL. Както си представяте, DHL е една огромна компания. В миналото тя придобива много други компании, но едно от решенията, които взима, е при придобиването им, да не променя до голяма степен бизнес процесите, както и IT инфраструктурата. И тук, разбира се, идва предизвикателството, когато искаш да унифицираш толкова на брой системи с толкова различни бизнес процеси", казва Иванов.

"Ние сме се фокусирали в това да изградим достатъчно гъвкава система, която хем да може да стандартизира процесите, така че всяка една държава да работи по уницифиран начин, хем да позволи и достатъчно гъвкавост, така че да може спефициките на един или друг бизнес да могат да се изпълнят в нея", посочва още той.

... и успехът

TMS вече работи успешно на два пазара - Франция и Турция. В южната ни съседка системата започва работа преди дни. До края на годината тя ще бъде пусната в още няколко държави, като първата от тях е Австрия.

След това екипът навлиза в по-труден период, в който системата едновременно трябва да заработи в няколко държави, част от които Полша, Чехия и Унгария. Предстои въвеждането ѝ и в Германия и Скандинавските държави.

Крайната цел е тя да заработи на 32 пазара в Европа, като процесът ще отнеме няколко години. "Към момента за пълната интеграция на първата ситема сме таргетирали 2022 г.", казва Иванов.

Екипът

През 2017 г. DHL Enterprise Software Solutions започва с едва петима души. Днес обаче техният брой е около 40, като компанията продължава да търси активно нови попълнения. Целта е до края на годината общият брой на екипа да надхвърли 50.

"Важното за нас е да приемаме хора, които могат да ни помогнат да задържим високото ниво на производителност. Същевременно компанията инвестира в изграждането на професионалистите, така че в процеса на подбор целим да наемем хора, които по-късно да изградим и да направим успешни IT специалисти", посочва Иванов.

За да ускори дейността си, DHL разкрива и втори офис - в Прага. Той ще работи наравно с българския екип.