Как може една компания да има $37 милиарда кеш и краткосрочни активи и в същото време да изпитва остър недостиг на ликвидни средства?
Във Ford Motor Co. пазарът открива отговора на този въпрос в момента. Въпреки че автомобилният производител е сред 10-те щатски компании с най-много кеш (сред останалите са Berkshire Hathaway, Apple и Microsoft), анализаторите посочват, че пред Ford има толкова много предизвикателства през следващите няколко години, че компанията ще трябва да къта всяка монета, пише CNBC.
Започваме с две свързани предизвикателства, които трябва да бъдат преодолени скоро: Ford съобщи, че започва реструктуриране на бизнеса си, основно в Европа и Южна Америка, което ще струва около $7 милиарда, според Moody's.
Следващото е свързано със забавеното обновяване на ключови модели, включително най-добре продаваните пикапи от F-серията, което също ще струва милиарди.
Очаква се и навлизането на пазара на електромобили и автономни технологии да струва около $11,5 милиарда. Ford ще представи седем модела до края на 2020 г., далеч по-малко спрямо конкурентите.
В същото време подмяната и спирането на част от моделите (Explorer преминава през обновяване, а по-евтините седани, които загубиха популярността си, бяха спрени) кара компанията да подмени 75 процента от северноамериканската си моделна гама до края на 2020 г.
Производството на автомобили изисква много средства и без огромните промени, през които индустрията преминава. Заради това Ford винаги се нуждае от поне $20 милиарда разполагаеми, ако икономиката влезе в рецесия. Кога точно ще дойде тя, е трудно за прогнозиране, но е сигурно, че такава ще има рано или късно.
От Ford отказват коментар, но в последно време не крият, че пред компанията има редица предизвикателства.
През юни производителят съобщи, че ще съкрати 12 000 работни места в Европа до края на 2020 г., подготвяйки се да затвори шест от общо 24 завода на континента. Щатският пазар остава по-печеливш, но и там ще има съкращения.
През септември рейтинговата агенция Moody's понижи кредитния рейтинг на автомобилния производител Ford от ниво Baa3 до Ba1, което е първото равнище на "боклук" или неинвестиционно спекулативно равнище, като прогнозата се запазва "стабилна".
От Moody's посочват, че причината за решението са "значителните оперативни и пазарни предизвикателства пред Ford и вероятното понижение на приходите и паричните потоци в резултат на продължителния и скъп план за преструктуриране, който компанията следва".
Понижаването на рейтинга на дълга на Ford до "боклук" идва след като през последните години компанията се радваше на рейтинг с инвестиционен статус. Понастоящем автомобилният гигант има дълг в размер на около 100 млрд. долара на глобално равнище, основно под формата на заеми и облигации. Почти четвърт от тази сума беше натрупана през 2006 г., когато Ford генерира дългове на стойност 23 млрд. долара, с които се спаси от банкрут, пред чийто падеж компанията е изправена в момента.
Засега обаче инвеститорите могат да са сигурни в едно: Ford няма да намали дивидентите, които носят 6,74 процента доходност върху цената на акциите, въпреки че компанията намали прогнозата си за печалба два пъти тази година.