Как може една компания да има $37 милиарда кеш и краткосрочни активи и в същото време да изпитва остър недостиг на ликвидни средства?

Във Ford Motor Co. пазарът открива отговора на този въпрос в момента. Въпреки че автомобилният производител е сред 10-те щатски компании с най-много кеш (сред останалите са Berkshire Hathaway, Apple и Microsoft), анализаторите посочват, че пред Ford има толкова много предизвикателства през следващите няколко години, че компанията ще трябва да къта всяка монета, пише CNBC.

Започваме с две свързани предизвикателства, които трябва да бъдат преодолени скоро: Ford съобщи, че започва реструктуриране на бизнеса си, основно в Европа и Южна Америка, което ще струва около $7 милиарда, според Moody's.

Следващото е свързано със забавеното обновяване на ключови модели, включително най-добре продаваните пикапи от F-серията, което също ще струва милиарди.

Очаква се и навлизането на пазара на електромобили и автономни технологии да струва около $11,5 милиарда. Ford ще представи седем модела до края на 2020 г., далеч по-малко спрямо конкурентите.

В същото време подмяната и спирането на част от моделите (Explorer преминава през обновяване, а по-евтините седани, които загубиха популярността си, бяха спрени) кара компанията да подмени 75 процента от северноамериканската си моделна гама до края на 2020 г.

Производството на автомобили изисква много средства и без огромните промени, през които индустрията преминава. Заради това Ford винаги се нуждае от поне $20 милиарда разполагаеми, ако икономиката влезе в рецесия. Кога точно ще дойде тя, е трудно за прогнозиране, но е сигурно, че такава ще има рано или късно.

От Ford отказват коментар, но в последно време не крият, че пред компанията има редица предизвикателства.

През юни производителят съобщи, че ще съкрати 12 000 работни места в Европа до края на 2020 г., подготвяйки се да затвори шест от общо 24 завода на континента. Щатският пазар остава по-печеливш, но и там ще има съкращения.

През септември рейтинговата агенция Moody's понижи кредитния рейтинг на автомобилния производител Ford от ниво Baa3 до Ba1, което е първото равнище на "боклук" или неинвестиционно спекулативно равнище, като прогнозата се запазва "стабилна".

От Moody's посочват, че причината за решението са "значителните оперативни и пазарни предизвикателства пред Ford и вероятното понижение на приходите и паричните потоци в резултат на продължителния и скъп план за преструктуриране, който компанията следва".

Понижаването на рейтинга на дълга на Ford до "боклук" идва след като през последните години компанията се радваше на рейтинг с инвестиционен статус. Понастоящем автомобилният гигант има дълг в размер на около 100 млрд. долара на глобално равнище, основно под формата на заеми и облигации. Почти четвърт от тази сума беше натрупана през 2006 г., когато Ford генерира дългове на стойност 23 млрд. долара, с които се спаси от банкрут, пред чийто падеж компанията е изправена в момента.

Засега обаче инвеститорите могат да са сигурни в едно: Ford няма да намали дивидентите, които носят 6,74 процента доходност върху цената на акциите, въпреки че компанията намали прогнозата си за печалба два пъти тази година.

Moody’s понижи кредитния рейтинг на Ford до „боклук“

Moody’s понижи кредитния рейтинг на Ford до „боклук“

Автомобилният гигант има дългове в размер на почти 100 млрд. долара на глобално равнище