Системата на "Кока-Кола" в България плаща 50 млн. лева данъци и прави възможни още над 371 млн. лева постъпления за държавата - включително над 220 млн. лева от ДДС. Сумата се равнява на около 1% от всички данъчни приходи за България. Това посочи генералният директор на "Кока-Кола ХБК България" Саша Маркович по време на представянето на доклада за социално-икономическото въздействие на петте компании на групата у нас за 2023 г.

Той посочи още, че, за да произведе 411 млн. литра безалкохолни напитки и минерална вода в заводите си в Костинброд и Банкя, "Кока-Кола" е купила стоки и услуги от български доставчици на стойност от 222 млн. лева.

Саша Маркович стана генерален директор на Кока-Кола ХБК България

Сръбски мениджър поема Кока-Кола ХБК България

Той има опит на ръководни позиции в редица международни компании

Общата добавена стойност за нашата икономика е в размер на 994 млн. лева или 0,5% от БВП - системата пряко генерира приходи в размер на над 234 млн. лева, докато косвено подкрепя приходи за повече от 152 млн. лева нагоре по веригата на стойността и над 608 млн. лева надолу по веригата.

За компаниите на "Кока-Кола" у нас работят 3270 души, а заетостта на други над 12 000 от местни производства и продажби става възможна именно с помощта на дейностите на световния гигант.

Снимка 673003

Източник: Coca-Cola HBC Bulgaria

"Не виждаме изкуствения интелект като заместител - виждаме го като инструмент, който прави работата по-ефективна. Като семейна компания, вярваме, че хората са най-ценният ни актив", категоричен беше Маркович.

По думите му автоматизацията вече е довела до икономия на над 24 000 работни часа. Повече от 60% от договорите с клиенти се сключват електронно и времето от сключването на дадена сделка до плащането е било съкратено повече от 5 пъти.

Чрез изкуствен интелект се оптимизират складовите операции, маршрутите за доставки и много други.

Депозитната система - нужно предизвикателство

Въвеждането на депозитната система за връщане на бутилки е значимо предизвикателство, но и възможност, заяви в отговор на въпрос на Money.bg Саша Маркович. По думите му тя може да увеличи събираемостта на опаковките с до 90% и това е доказано от международни примери.

"Ние подкрепяме въвеждането на депозитната система в България и като задължена страна, считаме, че управлението ѝ трябва да бъде централизирано и безкористно, като производителите на напитки играят водеща роля в процеса. Работим активно по този въпрос и сме в комуникация с всички заинтересовани страни, за да постигнем устойчиво и успешно въвеждане на депозитната система в страната", подчерта той.

По-"зелено" производство

Ръководителят на производствения център на "Кока-Кола ХБК България" в Костинброд Емил Колев посочи, че в двата завода на "Кока-Кола" у нас през последните 2 години са били инвестирани над 20 млн. лева за различни инфраструктурни проекти.

Общото количество на отпадъците е спаднало с 200 тона от 2017 г. досега, а за 3 години депонираните отпадъци са спаднали с 28 на сто. Колев припомни, че "Кока-Кола" първа у нас е въвела прикрепени капачки, като това е стъпка с цел до 2030 г. да се постигне 100% събиране на целите опаковки. През 2022 г. е била постигната икономия на 75 тона материал с намаляване на грамажа на преформата на бутилките от 1,25 литра със само 3 грама.

Кока-Кола България ще произвежда нов вид капачки за безалкохолни напитки в завода си в Костинброд

Кока-Кола България ще произвежда нов вид капачки за безалкохолни напитки в завода си в Костинброд

Инвестицията е значителна

И двата завода използват на 100% ВЕИ енергия, като въпреки тенденцията на растящо производство въглеродните емисии и използваната вода за литър продукт намаляват през последните години.

Целите напред

Изпълнителният директор на "Кока-Кола България" Бошко Попесков посочи кои са целите, които ще преследват компаниите от групата у нас.

Сред тях е до 2025 г. в Европа 50% от общия обем напитки да са с ниско или нулево съдържание на калории - при 45% сега.

Бошко Попесков е новият изпълнителен директор на Компанията Кока-Кола за България

Бошко Попесков е новият изпълнителен директор на Компанията Кока-Кола за България

Той притежава над 15 години опит в областта на маркетинга, бизнес операциите и анализите

До 2050 г. "Кока-Кола" трябва да стане въглеродно неутрална в глобален мащаб, а още до 2040 г. - в Европа. До 2030 г. компаниите от групата трябва да поемат ангажимента да възстановяват 100% от водата, използвана в производството, а също така и трябва да се събират и рециклират по една бутилка или кен за всяка една от новопроизведените.

Снимка 673004

Източник: Coca-Cola HBC Bulgaria

"Кока-Кола" се въздържа от маркетинг, насочен към лица под 13 години и позициониран в медии с голяма детска аудитория, посочи още Попесков.