Директорът на един от най-големите конгломерати в рекламната индустрия предупреди, че сривът заради пандемията ще бъде далеч по-голям от този през кризата от 2009 г., пише The Wall Street Journal. "Тази криза ще бъде безпрецедентна по размер, сложност и продължителност", казва Артур Садун, главен изпълнителен директор на Publicis Groupe SA, която притежава редица агенции, включително Leo Burnett и Saatchi & Saatchi.
В пика на финансовата криза от преди повече от десетилетието бе отчетен спад в разходите за реклама от 10%. Той очаква този път сривът да е по-голям. "Всички сравняват тази криза с 2009 г., но това не е правилното сравнение. Спадът ще бъде по-голям".
Предупреждението изправя на нокти рекламния и медийния бизнеси. Но дава и първи поглед върху съкращенията, които предприятията в редица индустрии правят.
Рекламата е един от първите разходи, които компаниите орязват във времена на криза. Редица корпорации смятат този разход за пожелателен. "Повечето от клиентите ми се опитват да съхранят средствата си. Почти всеки един от тях казва "Нямам нуждата да рекламирам толкова в момента".
Сред компаниите, които намаляват бюджетите си, са тези в пътуванията и туризма, търговците на дребно, автомобилните производители и дилъри и веригите за бързо хранене. Именно те са и компаниите с едни от най-големите бюджети в САЩ.
Publicis, третата най-голяма компания в бранша след WPP и Omnicom, е първата от трите, която отчита резултатите за първото тримесечие. "През март спадът бе по-драматичен от всичко, което сме виждали в миналото".
Парижката компания отчита приходи от €2,48 млрд., повишение от 17% на годишна база. Данните обаче включват допълнителния приход след покупката на Epsilon миналата година. Органичните продажби (изключващи придобивания и продажби, както и валутни ефекти) падат с 2,9%. Publicis, както много европейски компании, не отчитат пълни данни за първите три месеца - само за полугодието и цялата година.
Продажбите през периода са белязани от големи регионални различия, в зависимост от разпространението на заразата. Органичните приходи падат с 15% в Китай, с 9,2% в Европа и се покачват с 0,5% в Северна Америка. "САЩ е в самото начало", казва Садун. Някои сектори, като търговията на дребно и луксозните стоки, показват признаци за нов живот в Китай.
Намаляването на рекламните бюджети вече се отразява и на медиите. През март New York Times намали прогнозата си за първото тримесечие. Facebook и Twitter също отправиха предупреждения.