Румънският онлайн търговец на дребно Vivre, който в момента е в процедура преди обявяване в несъстоятелност, не успя да получи одобрението на облигационерите за план за преструктуриране на дълга. Това е вторият подобен план, изготвен от акционерите, съобщи Romania Insider.
Освен ако преструктурирането не бъде уредено преди 7 февруари, както притежателите на облигации, така и кредиторите могат да поискат обявяване на компанията в несъстоятелност. Споразумението обаче е усложнено от скрити подробности относно фактите, довели до тежкото финансово състояние на компанията.
Според втория план за преструктуриране облигационерите ще получат 15% от парите си в рамките на четири години, а кредиторите 16% от акциите на компанията, за да компенсират загубените пари. Но Alpha Bank Romania, която държи близо 3 милиона евро облигации на Vivre (от общо 7 милиона евро), отказа тази оферта, според Ziarul Financiar. Съобщава се, че Banca Transilvania, друг важен притежател на облигации, също е отказала.
Vivre е собственост на местния предприемач Калин Фусу (51,8%), Оливър Кадоган (43,4%) и Андраш Петер Наги Вайда (4,8%). Моника Кадоган (един от основателите на Vivre) го управлява до август 2021 г., когато Калин Фусу пое поста главен изпълнителен директор.
"Основната цел на компанията остава същата - да се превърне в най-важния търговец на декорация и стоки за дома в региона. Възнамерявам да продължа да инвестирам в технологии, да измисляме висококачествени решения и по този начин да отговаряме на новите нужди и новия начин на живот, който се промени с пандемията.", каза тогава Калин Фусу.
Компанията отчете 85 милиона леи (33.84 милиона лева) загуби през 2021 г., година, когато е похарчила 72 милиона леи (28.66 милиона лева) за маркетингови и представителни разходи.
Местният всекидневник Бурса разкри финансовия трик, който е прикривал ефекта от подобни разходи до края на 2021 г., когато те излизат наяве. Според изданието маркетинговите разходи са регистрирани като "предварителни разходи" в баланса, с намерението да бъдат включени в изчислението на печалбата и загубата постепенно, когато продажбите, генерирани от маркетинговите разходи, се материализират. Тезата зад този трик е, че маркетинговите разходи през текущата година генерират лоялни клиенти за период от пет години напред.
Други разходи също са под въпрос, тъй като са близки до конфликт на интереси, твърди всекидневникът Бурса, като споменава договора, според който Vivre наема логистично пространство (използвано с капацитет от 50%) от компания, косвено контролирана от Моника Кадоган.
Vivre работи в 9 страни в Централна и Източна Европа: Румъния, България, Унгария, Словакия, Словения, Чехия, Хърватска, Полша и Гърция.