Пристанището в Констанца е отчело второто най-високо увеличение на количеството обработени товари за миналата година измежду всички в Европа. Това съобщават румънски медии, позовавайки се на данни, публикувани от Евростат.
На годишна база единствено пристанището в полския град Гданск, с 26,3%, изпреварва румънския порт, който пък отчита 17 на сто повишение на транспортираните количества.
Позициите на черноморското пристанище не може да се отчете като изненада поради своето местоположение, както и целенасочената държавна политика. Преди по-малко от месец стана ясно, че правителството на Румъния отделя 753,8 милиона леи (над 150 милиона евро) за модернизация на жп линиите в района на Констанца.
На противоположния полюс по обем са пристанищата на Амстердам (-15,4%), Триест (-12,6%), Гьотеборг (-12,5%), Дюнкерк (-12,4%) и Барселона (-10,4%).
Благодарение на отчетения ръст за 2023 г. Гданск вече е сред първите пет най-важни пристанища в ЕС, докато Констанца заема деветото място. Позициите си запазват три порта на бреговете на Северно море - Ротердам, Антверпен-Брюж и Хамбург. Те отново заемат челните позиции.
Общо количество от 3,4 милиарда тона товари са обработени в пристанищата на ЕС миналата година, което е спад от 3,9% в сравнение с 2022 г. (3,5 милиарда тона).
Източник: Eurostat
Статистика по държави
Според данните, публикувани от Евростат, Холандия остава най-големият морски превозвач на товари в ЕС през 2023 г., като пристанищата на тази страна са обработили 545 милиона тона товари. Следващите места са Италия (501 млн. тона) и Испания (472 млн. тона). Румъния е на 13-о място с обем 68,7 милиона тона, отчитайки ръст на годишна база от 15,2%.
България пък заема 17-ата позиция с обем от 30 милиона тона, което представлява незначителен спад спрямо 2022 г. (30,7 милиона тона).
Така страната ни е част от тенденцията - сред 22-те държави от ЕС с налични данни общо 17 регистрират спад в обема на обработените товари през 2023-та. Най-голям относителен спад отчитат Естония (-31,0%), Латвия (-21,5%) и Финландия (-9,0%).