Стоки за над 2 милиарда лева, закупени от български производители от Lidl - това е равносметката, която компанията прави за периода 2020 - 2022 година. Около 90% от стойността е реализирана в страната, а останалите 10,6% са износ в европейската мрежа на веригата. Ръстът на закупените от производители стоки е 36% през 2022, в сравнение с предходната година.

Lidl планира да открие своя пети магазин в Плевен още тази седмица, както и още няколко до края на годината. Това сподели Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.

На регионално ниво, икономическият принос за 2022 година в 6-те най-големи общини се изчислява на 705 милиона лева. На национално ниво, това число през 2021 година е било 1,6 милиарда лева.

Данните за 2020-2022 година сочат, че с най-голям дял от продуктите, които българските производители са доставяли на Lidl са месото, колбасите и рибата с общо 33%, млечните продукти и яйцата (16%) и плодовете и зеленчуците (7%). Следват продукти като хляб, различни алкохолни и безалкохолни напитки и вода, захарни изделия, консерви, лютеници, сладка и др.

Снимка 643002

Стойността на доставките от български производители по групи стоки за периода са: 358 милиона лева в категория месо, колбаси и риба от трите топ производители за Лидл България и 155 милиона лева от други производители за същата категория.

При някои от категории, като млечни продукти и яйца например, доминират малките производители с дял от 155 милиона лева, като топ три на производителите от тази категория отчитат стойност от 90 милиона лева. Това сочат данни от анализ на ИПИ.

Според регионалното разпределение по стойност на закупените стоки за периода 2020 - 2022 година, Пловдив е първенец със стоки на стойност от над 200 милиона лева. София-град, Ловеч, Търговище и Разград са следващите.

Снимка 643003

Според анализа за водещите 50 доставчика, търговските им отношения с Lidl носят средно 10,6% от общите им приходи, като при 13 компании те са над 1/3 от приходите, при 7 - над половината, а при три - почти всички приходи. Тези компании имат общо над 12 хиляди служители, в повечето случаи в малки населени места с висока безработица.

Компанията е един от основните източници на благосъстояние в много общини, като например Горна Малина, Ново село, Дългопол, Чирпан, както и в по-големи общини като Ловеч, Попово, Алфатар, Добрич, Костинброд, Любимец, Разград, се казва още в анализа на ИПИ.

Износ на български стоки за европейските вериги на Lidl

Година Местен пазар Износ
2022 749 млн. лв 101 млн. лв.
2021  560 млн. лв 65 млн. лв
2020 488 млн. лв 48 млн. лв

"Ръстът на износа говори за конкурентоспособност на продуктите на българските производители и за това, че е възможно колаборацията между търговец и производители да донесе много добри резултати в посока износ", коментира Драгийска.

"Подкрепяме усилията на Lidl да осигури на българските производители възможности за развитие не само у нас, но и на навън на чужди пазари. Чрез мрежата на търговските аташета на Министертвото на икономиката и индустрията и се стремим да подпомогнем всеки един експортно ориентиран бизнес да подобри своя експортен потенциал", коментира заместник министъра на икономиката и индустрията Ирина Щонова.

Снимка 643004

Продължаваща експанзия

Lidl е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. Част e от немската Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави. В България Lidl работи с над 250 местни производители в над 85 общини общини. В почти половината от тях доставчиците са два или повече, а най-голям брой са тези в София-град и община Пловдив.

Веригата стъпва у нас през 2010 година с 14 магазина. През 2023 те вече са 120 в 53 града в цялата страна. Веригата има два логистични центъра у нас - в Равно поле и село Кабиле. Служителите в България са над 4 000 души.