Бъдещето на електрическите автомобили днес се възприема с Tesla. Щатската компания вече е лидер на пазара в очите на потребителите и водещ играч в технологично отношение. Огромният брой на предварително заявените автомобили от новата серия 3 в часовете след представянето на модела потвърждава легендарния статут на Tesla в Америка.
Тази еуфория се прехвърли и върху акцията, която скочи с над 100 долара и надмина 250 за два месеца. Капитализацията на Tesla надхвърли 32 милиарда долара и е на 20% близо до стойността на General Motors. Акциите на иновативната компания се търгуват много повече от тези на традиционните производители, въпреки че Tesla все още не е донесла дори един долар възвръщаемост за своите акционери.
Новият модел
Интригата около Модел 3 трябва да продължи не повече от две години, когато ще започнат първите доставки. Тогава ще станат ясно подробности като „космическия“ дизайн на кормилната система и до каква степен автомобилът ще бъде автоматизиран в управлението. Потребителите се интересуват от външния вид и от електрониката.
Инвеститорите също гледат характеристиките на продукта, защото смятат за по-важна реакцията на бъдещите купувачи. Ръководството на Tesla приложи доста усилия, за да убеди анализаторите, че има потенциал да разшири значително производството си. Акцията се покачи, защото инвеститорите виждат интерес към продукта и възможност той да бъде доставен на пазара.
Те обаче оставят на заден план важен въпрос като това как Tesla ще успее да свали цената на автомобила до 35 000 долара и да запази заявените му характеристики. Използването на алуминий за купето намалява тежестта на автомобила и увеличава разстоянието, което може да се измине с едно зареждане на батерията. Това вдига разхода двойно в сравнение с използване на стомана, което е критично важно за масовото производство на електрически автомобил.
Поне са решени проблемите с доставките, така характерни за компанията, защото тесните места в производствения цикъл са премахнати. Tesla е готова за масово производство, поне според думите на изпълнителния директор Илон Мъск. Успехът обаче не се ограничава само до излизането от завода на очакваните 75 000 броя годишно, за което вече са направени инвестиции.
Масовото производство, заедно със сервиз, продажби и изграждане на инфраструктура, са огромно капиталовложение, което може да нареди Tesla сред големите автомобилни компании. Или модел 3 да постави края на иновативния проект.
Новата ера на електрически транспорт
За краткото си съществуване Tesla си създаде голяма група от фенове. Част от тях притежават автомобил на компанията, а други се готвят да купят от новия модел. Това обаче не е първият път, когато производител получава големи поръчки и се готви да увеличи значително производството си. Nissan LEAF стана разочароващ пример за голям интерес, големи планове и голямо разочарование.
Той стана най-продаваният електрически автомобил в света, за който също имаше много заявки при представянето, последвани от планове за разрастване на производството и до посредствени продажби. Подозирам, че Tesla има много по-верни „фенове“ и бъдещите продажби ще зависят повече от характеристиките, отколкото от технологичното изпълнение на модела, където и сега има прекалено много проблеми.
Последният генерален проблем е батерията. При текуща цена от 250 долара за kWh се очаква да се постигне 88 долара за kWh за произведените в Tesla Gigafactory батерии. Оценките на компанията са дори още по-оптимистични, когато се постигнат икономиите от мащаба на производството във фабриката.
Конкуренцията също не стои на едно място: General Motors обяви цена от 145 долара за kWh за батерията на новия Chevrolet Bolt, който излиза на пазара през тази година на цена около 30 000 долара след субсидията. Tesla се наложи в тесния сегмент от скъпи автомобили с по-голяма мощност на двигателя и по-дълго разстояние, което може да се измине с едно зареждане.
С новия си модел компанията се опитва да свали цената на същата концепция, въпреки че Nissan и GM стоят много по-добре в сегмента на малките градски автомобили. Към края на десетилетието Tesla ще се конкурира и с луксозни производители като BMW и Daimler, които знаят как да грабнат вниманието на купувачите. И които имат много големи икономии от мащаба на производството.
Подценена или надценена е Tesla?
Оценките на анализатори варират от 140 до 500 долара за акция. Техните прогнози стоят върху различни очаквания за растеж на приходите и нормата на възвръщаемост. Да приемем, че компанията успее да осъществи масови продажби на новия модел от началото на 2018 г. и благодарение на него надхвърли приходи от 20 млрд. долара след пет години. За да струва 250 долара една акция, е необходимо също така Tesla да постигне възвръщаемост като BMW: 10% марж на печалбата преди данъци, лихви и амортизация.
Това е много висока цел, защото германската компания показва изключителни резултати. Ако свалим само показателя до 8%, колкото е средният марж на Daimler, справедливата стойност на акция пада наполовина. Tesla тепърва ще показва печалба при масово производство. И тя трябва да бъде феноменална, за да подкрепи очакванията на инвеститорите и да не се превърне във финансов срив. Tesla през последните няколко години не успя да покрие нито веднъж своите прогнози, но това не попречи на Мъск да заложи всичко на новия Модел 3.
Текстът е публикуван в блога на ЕЛАНА Трейдинг.