Toshiba се подготвя да раздели бизнеса са на три отделни компании. Някогашният американски гигант General Electric ще направи същото. Разделяне на две обяви в петък и Johnson & Johnson. Идва ли краят на конгломератите?
Първо трябва да разберем защо компаниите вземат подобно решение. Отговорът идва от мениджър на Toshiba по-рано този месец, цитиран от Nikkei: "Какво прави акционерите щастливи? Това е важното".
Пазарите често оценяват големите бизнес групи на по-малко, отколкото сбора от общите им части, възприемайки, че има неефективност в дейността им. Разделянето на Toshiba цели именно премахването на това и отключването на пълната стойност за акционерите.
Ходът отразява и отдавна сложните отношения между Toshiba и акционерите ѝ. Активисти инвеститори купиха дял в компанията след увеличението на капитала с 600 млрд. йени ($5,29 млрд.) през 2017 г., на върха на кризата, разтърсила японския гигант. Когато миналата година компанията обяви, че влага 1 трлн. йени в стратегически придобивания и обратно изкупуване на акции, те заявиха, че не са получили обяснение за промяната в стратегията и свикаха извънредна среща.
Нобуаки Куруматани, тогавашният президент и CEO, бе загрижен за дългосрочното бъдеще на компанията, но акционерите се интересуват и от краткосрочната възвръщаемост. Куруматани слезе от връха през април заради растящия натиск. Toshiba остава с временно управление и до днес, а създаденият вакуум заплашва инвестиционните решение на конгломерата, които са ключови за растежа.
Междувременно в САЩ General Electric смята да отдели подразделението си за медицински устройства през 2023 г., а през 2024 г. да отдели и бизнеса с възобновяема енергия, термална енергия и дигитални операции. По-рано компанията продаде GE Capital Aviation Services, която се занимаваше с лизинг на самолети. GE, както Toshiba, взе решение, че поддържането на няколко бизнеса под обща шапка няма особен смисъл насред бързо променящата се бизнес среда.
HP се раздели на две през 2015 г. и решението донесе по-висока обща пазарна капитализация. DowDuPont се разцепи на три през 2019 г., но оценката е сравнима с преди хода.
Междувременно Sony Group поема по различна посока в опита си да се справи с натиска от акционерите. През 2013 г. активистът Third Point взе дял в компанията и призова за отделяне на бизнеса за развлечение в отделно дружество. Но Sony отхвърли искането и посочи, че именно широкото ѝ портфолио е източник на сила.