През 2021 г. технологичните гиганти Apple, Amazon, Google (Alphabet), Meta и Microsoft са отчели общи приходи от 1,4 трилиона долара. Какви са източниците на тези приходи и как се разпределят?

Има два основни потока, по които големите технологични компании генерират приходи - или ви продават продукт, или вие сте продукт за рекламодателите им.

Apple, Microsoft и Amazon попадат в първата категория. Подобно на повечето традиционни бизнеси, тези компании предлагат на клиентите физически (или дигитален) продукт, за който се плаща.

Над половината от приходите на Apple идват от продажбите на iPhone, облачните услуги на Azure генерират почти една трета от общия брой на Microsoft, а онлайн магазините на Amazon осигуряват близо 50% от приходите на компанията, пише Visual Capitalist.

От друга страна, Meta и Alphabet имат по-различна стратегия. Вместо да продават действителен продукт, тези два технологични гиганта правят по-голямата част от парите си като продават вниманието на аудиторията си на рекламодатели. Близо 98% от приходите на Meta идват от реклами във Facebook, а 81% от приходите на Google идват от реклама в различни продукти на Google.

Въпреки различните си начини за генериране на продажби, всички тези компании имат едно общо нещо: приходите им са нараснали през последните години. Да - точно пандемията ускори растежа.

На фона на нарастващата безработица и хаоса, предизвикан от пандемията, петте гиганта успяха значително да увеличат на приходите си.

През 2019 г. общите приходи на големите технологични компании нараснаха с 12%. През следващата година, когато дойде глобалната пандемия и икономическите предизвикателства, компаниите все пак увеличават общите си приходи с 19%.

През фискалната 2021 г. големите технологични компании отбелязаха 27% ръст в общите приходи, спрямо предходната година.

Как компаниите продължават да процъфтяват по време на икономически сътресения и глобален хаос?

Промените в обществото и нагласите, предизвикани от COVID-19, в крайна сметка стимулираха търсенето на продукти и услуги на технологичните компании.

Ограниченията и блокиранията принудиха хората да пазаруват онлайн, което доведе до ескалиране на продажбите в електронната търговия. Търсенето на лаптопи и облачни услуги нарасна, офисите бяха затворени и компаниите се насочиха към дистанционна работа - налагаше да се използват повече онлайн услуги.

Дали растежът ще продължи?

В последно време ограниченията за COVID-19 облекчиха в повечето страни и светът бавно се върна към нормалното (освен Китай), но това не означава, че ръстът в приходите и бизнеса на големите технологии ще спре. Всъщност промените в работата ни и навиците за пазаруване вече са тук и ще останат, което означава, че търсенето на услуги от големи технологични компании ще се повиши още.

Според глобално проучване две трети от служителите заявяват, че компанията, в която работят вероятно ще направи дистанционната работа възможна завинаги. Продажбите в електронна търговия в глобален мащаб се очаква да растат стабилно през следващите няколко години: до 7 трилиона долара до 2025 г.

A Breakdown of Big Tech Revenue Streams