"Безотговорни и съдържащи крайно неточни и подвеждащи твърдения" - такива според Vivacom са позициите на другите два големи български телекома - A1 и Yettel, които публично протестираха срещу решението на Комисията за защита на конкуренцията да допусне придобиването на няколко регионални доставчика на телевизия и интернет.
Според компанията има опит към пазарния ѝ дял да се причисли и този на сменилата неотдавна собствеността си "Булсатком", което е неточно и "разкрива признаци на прикрито съглашение в ущърб на Vivacom".
Контекст: Вчера Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши концентрацията между Vivacom и "Нетуоркс-България" ЕООД, "Онлайн Директ" ЕООД, "ТВН Дистрибуция и "Телнет".
Това стана, след като по-рано антимонополният орган позволи придобиванията, но "Теленор България" ЕАД (с ново наименование "Йеттел България" ЕАД) обжалва в съда и през февруари 2023 г. Върховният административен съд (ВАС) върна преписката на КЗК за ново произнасяне.
Придобиванията са поредните за Vivacom, след като в края на 2019 г. самата компания стана част от империята на United Group. През 2021 г. телекомът придоби напълно капитала на Net1, ComNet Sofia и N3.
Какво казаха другите: След вчерашното произнасяне на КЗК Yettel и A1 и техните собственици - PPF Telecom и A1 Group, излязоха с остри позиции, в които решението се определя като "изненадващо" и "притеснително".
Според A1 придобиванията ще дадат на Vivacom над 60% от пазара на разпространение на телевизионни програми и над 40% - на интернет и то на фона на "опит на United Group да придобие контрол над дейността на Булсатком без уведомление до КЗК и при съмнение за редица други законови нарушения".
Според PPF Telecom става дума за "набор от сделки, които ще доведат до огромна концентрация на пазарен дял и власт в ръцете на Vivacom и нейния краен собственик United Group" и то след "разпоредена от съда задълбочена проверка, която сподели опасенията на участниците на пазара относно концентрацията на пазарна сила".
Какво казват от Vivacom: От телекома са категорични, че понасятоящем имат дял от 31% от пазара на фиксиран широколентов достъп до интернет и дял от 33% от пазара на платена телевизия в България (въз основа на броя на абонатите), като продължават да усещат силна конкуренция от A1 и по-малките доставчици както на национално равнище, така и в Северна България, където са базирани подлежащите на придобиване компании.
"Следва да се отбележи, че А1 не изразява загриженост относно господстващото си положение в Австрия, където делът на компанията се равнява на почти 50% от абонатите на широколентов достъп до интернет в страната. Нито А1, нито Yettel имат оплаквания в Сърбия, където на оператора на United Group (SBB) постоянно е отказвано навлизането на мобилния пазар", коментират от Vivacom във връзка със "съгласуваните изявления" на конкурентите си.
Освен това добавят, че след 3,5 млрд. лева инвестиции на United Group у нас нивото на телекомуникационния пазар се е подобрило и конкуренцията се е засилила: "Призоваваме всички телекомуникационни компании в България, вместо да правят опити да манипулират българските потребители и да влияят на властите с медийни изявления, да се съсредоточат върху предоставянето на качествени продукти и добавена стойност на своите клиенти, така че всички ние като индустрия да продължим да развиваме предлаганите услуги и да подобряваме тяхното качество".