Поскъпването на хранителните стоки в Европа през последните месеци не подмина и България. При някои основни храни цените у нас са дори по-високи от по-богати от нас страни от ЕС, като например Германия. А преди месец от правителството обявиха, че започват масови проверки на цените на хранителните стоки в магазините и основно на търговските вериги, поради високия пазарен дял, който те заемат.
С оглед на посоченото, от ръководството на търговската верига "Лидл България", представиха на пресконференция своето виждане относно поскъпването на стоките в техните магазини за търговия "на дребно". Търговската верига има 116 обекта у нас в 51 градове в страната, а заетите служители са общо около 4400 човека.
Според финансовите данни за 2021 г. (настоящата финансова година завършва на 28 февруари 2023 година), нетната печалба на компанията е едва 4,73%. Това на практика означава, че при продукт например с цена от 20 лева, печалбата за "Лидл" е по-малко от 1 лев, поясни главният изпълнителен директор на "Лидл България" Милена Драгийска. Има дори случаи, когато определи хранителни стоки в даден период се продават в магазините на веригата без никаква печалба - например шарани за Никулден или българско агнешко месо за Великден - поради силната конкуренция с търговци "на дребно".
Източник: Lidl
Търговският директор на "Лидл България" Драгомир Илиев даде пример с цените на някои основни хранителни стоки у нас и в Германия. Оказа се, че от 21 артикула, 4 са по-скъпи у нас: яйца (два размера), прясно мляко и кашкавал. Обаче в България ДДС на храните (с изключение на хляба) е 20%, докато в Германия е само 7%, напомниха от "Лидл".
Ето сравнение по данни на "Лидл" на някои цени на храни у нас и в Германия, като теглото и вида на стоките са едни и същи:
1 кг нарязан хляб у нас е 1,83 лв., а в Германия - 4,26 лв.
1 кг краве сирене у нас е 9,99 лв, в Германия - 15 лв.
1 л олио у нас е 4,49 лв., в Германия - 5,26 лв.
1 яйце у нас е 0,5 лв., в Германия - 0,39 лв.
"Лидл България" държи на високото качество на продаваните в нейните магазини хранителни стоки, подчерта Драгийска. Продаваните зеленчуци се изследват предварително за съдържанието на нитрати, а освен това в "Лидл", не се допуска продажбата на колбаси с т. нар. механично отделено месо, които са по-нискокачествени.
Какво се прави за удържане на покачването на цените
-Във веригата "Лидл България" се поддържат около 250 артикули с цени с до 14% по-ниски от техни конкуренти на пазара.
-Оптимизира се логистиката при внос, за да се намалят разходите.
-Промоциите в магазините не са за сметка доставчиците.
-При евентуално бракуване на стоки с изтекъл срок - това е за сметка на печалбата на "Лидл".
-"Лидл" не прилагат никакви такси за доставчиците си, в т.ч., входни, рекламни и т.н.
-"Лидл" поддържа добри отношения с българските доставчици, като 40% от тях са същите от "стъпването" на веригата у нас.
Една от основните причини в други държави, вкл. съседни на България, да има хранителни стоки с по-ниски цени, освен по-ниското ДДС, е помощта на държавата към зеленчукопроизводителите и фермерите, посочиха още от "Лидл".
Наблюденията на "Лидл" относно покупките на клиентите в техните магазини показват, че спрямо около година по-рано, напоследък средният брой на артикулите при една покупка леко е намалял, обаче нейната стойност се е вдигнала със 7-8%.