Ангел Чолчев е продуктов мениджър в SoftwareAG - германска компания с 50 годишна история, която е активна на B2B пазара за интеграционен софтуер. Групата създава продукти, които са невидими за крайния клиент, но помагат на средните и големи предприятия да оперират сложни системи за данни, като едно цялостно бизнес решение. Годишният оборот на компанията надхвърля $1 милиард.
Днес младият мениджър Ангел Чолчев ръководи от София бизнес отдел в германската компания SoftwareAG. Отделът е отговорен за около 70% от годишния оборот на групата, надхвърлящ $1 милиард. Разказва ни, че техният софтуер функционира аналогично на нервната система в един жив организъм - преобразува и обменя данни между крайниците и ги оживява като част от едно общо тяло.
Преди настоящия бизнес успех да стане реалност, Ангел Чолчев успява да завърши MBA програмата в WU. Подчертава, че бизнес обучението във Виена му е дало много по-широк поглед върху бизнеса, с който се занимава.
"С техническото ми образование теми като финанси, счетоводство и маркетинг ми бяха непознати. Приятно се изненадах как сложни социо-работни теми като лидерство и организационна структура не са магия, а имат структура и солидна теоретичена основа.
Този нов опит ми позволи да ги разбера и приложа ефективно в работната среда. Насочеността на моята MBA програма беше към предприемачесво, което ми помогна да разбера как се планира, стартира и управлява един растящ бизнес", споделя Ангел Чолчев.
Той решава да започна MBA програмата във Виена, след като вече е натрупал значителен работен опит и е достигнал позиция в работата си, при която може да приложа знанията, предоставяни от бизнес обучението във Виенския икономически университет, който е в челната тройка на най-престижните в Централна и Източна Европа.
Колкото до избора на самия университет, той отнема на Ангел около година. През това време той се среща с много хора, завършили различни MBA програми, които му дават информация и обратна връзка от първа ръка.
"Въпреки, че програмата на WU Vienna не е сред най-финансово достъпните в Централна и Източна Европа, продължавам да смятам, че направих най-добрия възможен избор. WU Vienna ме спечелиха с културата си, лесната достъпност от София и академичния календар, предназначен за работещи хора. Допълнително, мотивиращо влияе самата Виена, страхотният кампус на университета и разнообразието от международни студенти с различни професии, които обогатяват програмата."
По време на своето следване Ангел се среща с хора от цяла Европа и от много различни професии. Казва, че това значително откроява този унивестит от всички останали в района. По време на обучението си той създава близки и полезни бизнес контакти.
"Ежедневните ни лекции и групови проекти, интернационалната среда и щастието да сме в световен град като Виена ни сближиха като хора. Всеки носеше различен опит и разкри пред колегите си много неща от своята професия.
Често в общите ни проекти правихме бизнес планове и страгии върху ралните бизнеси на много от тези хора. Всички още държим връзка помежду си, а някой запознаства се превърнаха и в успешни бизнес начинания. Именно този социалния елемент оценявам като най-приятен от моето MBA преживяване", разказва Чолчев.
Мениджърът вижда голямото доказателство за успеха на своето обучение във Виена с течение на времето. Ефектът на натрупването е виден в позициите, които заема.
Няколко години след завършването на магистратурата той има възможността да взима доста стратегически решения, при които често използва методите, научени по време на неговото следване. А защо избира да работи в България?
"Аз работя в международен бизнес и географията на моето работно място няма голямо значие, особено след пандемията. Като човек пътувал доста по света, смело мога да заявя, че въпреки всичките ни ежедневни проблеми, България твърдо се намира в развития свят.
Освен приличната среда и невероятната природа, можем да се насладим на политическата сигурност, благодарение на ЕС, както и на свободно пътуване в голяма част от света. Изреждайки всичко това, осъзнавам и за огромната работа, която стои пред всички нас за установяването на България като устойчива и развита дестинация.
Всеки, който е работил в международна среда, е усещал началния скептицизъм относно нашата държава и кадри. Международният ни имидж е далеч от желаното и само с усилена работа и правилно надграждане можем да го подобрим. Иммено тук обучението на повече ръководители в международни MBA програми може да помогне много. Поради локалните специфики нишката между различните стопански системи беше трайно скъсана през 90-те години на 20-и век.
Това доведе до изграждането на структури и кадри от нулата, без да е възможна приемственост и да се черпи опит от старите поколения. Подходяща MBA програма може да подпомогне културното и професионо развитие на българските ръководители", коментира българската действителност през неговия поглед Ангел Чолчев.
Въпреки бизнес успехите, предизвикателствата пред българския мениджър отново предстоят. Наскоро компанията, за която работи беше придобита от американския инвестиционен фонд SilverLake.
"Предизвикателствата пред нас следващите години са да успеем да изградим успешно нашия облачен интеграционен бизнес без да изоставяме нашите лоялни и традиционни клиенти - банки, застрахователи, логистични гиганти и енергийни концерни, чиито системи ще продължават да работят в собствени им центрове за данни."