Около 100 000 души използват фиксиран интернет и цифрова телевизия от Yettel, като от тях над 42 000 са ТВ абонатите - значително надминавайки първоначалните очаквания на телекома. Това обяви в интервю за Money.bg главният изпълнителен директор на Yettel България Джейсън Кинг.

"Нашите оценки в началото бяха, че българското население ще е по-заинтересовано от нашата услуга в крайградските и слабонаселените райони. Виждаме, обаче, че има по-равномерно разпределение - включително в градските гъстонаселени райони на София, Пловдив, Варна и Бургас", отбеляза той.

По думите му Yettel от години следва стратегия за работа с множество хардуерни партньори от различни държави за изграждането на своята 5G мрежа, върху която се базират и двете ключови услуги за оператора - фиксиран интернет и телевизия.

За телекома екологичното, социално и корпоративно управление (ESG) остава водещ акцент като тази година ще насочи усилията си върху привличането на представители от различните поколения в своята търговска мрежа.

Следва пълният текст на интервюто

Измина повече от година от дебюта на Yettel TV. Как промени пазарът през тези повече от 12 месеца - за Yettel и не само?

Стартът на Yettel TV трябваше отдавна да се случи - това е нещо, което очаквахме от няколко години. Справихме се, защото предпоставките за нас като изцяло мобилен оператор бяха налице. Сред предварителните условия беше наличието на много стабилна 5G инфраструктура.

Това, което се промени през този период, е, че на пазара има много по-голяма консолидация, отколкото се очакваше. Някои от основните телевизионни играчи вече не съществуват - бяха погълнати.

Доволни ли сте от интереса към услугата? Можете ли да споделите резултати?

В момента надминаваме собствените си очаквания. Имаме продукт с фиксиран безжичен достъп (FWA), който работи с 5G - по същество, това е нашата алтернатива на широколентовия достъп. До голяма степен използваме него и за телевизията, но в някои случаи я предлагаме и самостоятелно.

Общо с FWA и телевизията имаме около 100 000 абонати. По отношение специално на телевизионния продукт в момента са около 42 000, като се променят всеки месец.

Тези резултати надминаха нашите първоначални прогнози.

А какви бяха те?

По-малко от половината. През първата година бяхме песимистично настроени или може би консервативни, но това смятам, че е правилното отношение към всяка нова услуга. Добрата новина е, че явно сме подценили апетита на клиентите за нашите услуги и продукти.

Има ли вече ситуации, в които се налага да увеличите капацитета на дадена клетка заради абонатите на FWA?

Ако имаме свръхгъстота в даден регион, оптимизираме усилията си в продажбите, за да има по-равномерно разпределение. Когато има засилено търсене в определена клетка, подсилваме с правилната технология и правилното активно оборудване. Правили сме го, но само в наистина специфични случаи.

Нашите оценки в началото бяха, че българското население ще е по-заинтересовано от тази наша услуга в крайградските и по-слабонаселени райони. Виждаме, обаче, че има по-равномерно разпределение - включително в градските гъстонаселени райони на София, Пловдив, Варна и Бургас. Това донякъде ни изненада и с него са свързани някои от случаите, в които трябваше да подсилим базови станции.

5G мрежата на Yettel се разработва от времето, когато компанията все още се наричаше Telenor. Поне доколкото ми е известно, тогава основният доставчик на мрежово оборудване беше китайската Huawei. Все още ли е така?

В момента - да. Оборудването има определен цикъл до края на своя живот, който изтича към края на това десетилетие. Непрекъснато разглеждаме другите възможности и следваме активно стратегия за работа с множество доставчици - като това е комуникирано по подходящ начин с нашия регулатор.

Добре знаете колко скъпо е това оборудване. Изборът на доставчик е бил направен още преди 15-20 години, много преди аз да поема управлението на компанията през 2018 г.

Прилагаме подход, който включва производители от различни държави - САЩ, Германия, други европейски страни. С тяхно оборудване сглобяваме "мозайката" на нашата мрежа.

В редица държави, като например съседна Румъния, властите на практика блокират използването на оборудване на незападни доставчици в телекомуникационната инфраструктура с мотив защита на националната сигурност. Подготвяте ли се за подобно развитие и в нашата страна?

Следваме законите на страната, в която оперираме.

Намира ли бизнесът повече сценарии за използването на 5G през 2024 г. - можете ли да дадете примери? Навлизането на генеративния изкуствен интелект фактор ли е?

Ситуацията е интересна, защото изкуствен интелект съществува от 50-60 години. Сега просто изчислителната мощ е много по-голяма.

Вярвам, обаче, че 5G беше едно от условията, за да стигнем там, където се намираме сега по отношение на AI. Именно с негова помощ можем да работим с моделите в движение - а не чрез връзка по кабел или с Wi-Fi. Нормално е да виждаме AI на преден план - в момента сме в цикъл на свръхинтерес.

Когато става дума за реални приложения на 5G, на Международния мобилен конгрес в Барселона се говореше за много варианти, но реално два са най-големите.

На първо място са основните мобилни услуги. С 5G те стават много по-стабилни. Качеството на разговорите се покачва с технологии като VoLTE - а вече повечето ни гласови обаждания са през нея.

Второто голямо приложение са фиксираните услуги. По отношение на фиксирания безжичен интернет (FWA) ние сме сред най-предпочитаните в страната. В Швейцария също има сериозно присъствие заради планинския терен. Има и други държави като Чехия и Словакия, в които има интерес.

Що се отнася до бизнеса, там вече е сложно. Технологията е много обещаваща. Още като Telenor направихме демонстрации с видео обаждания с Coca-Cola, с "Пирогов" и връзка до линейка в Хасково - това са все валидни приложения, но не е лесно да се реализират.

Когато говорим за дистанционна диагностика, в държава като България рядко човек се намира на повече от час разстояние от болница. В индустрията 5G може да даде прецизност, но в много случаи Wi-Fi се оказва достатъчно добър вариант.

В минната индустрия също има потенциал. Разбира се, и в транспорта - с автономните автомобили, но това е вече много по-далечен поглед към бъдещето.

От друга страна, добре е, че има компании, които мислят напред, защото ако след 15 години например се появи 7G, някой трябва още сега да е започнал да работи над него, да е открил начин да го монетизира или да е намерил модел за работа с правителствата.

Рециклаторът на Yettel е много интересна инициатива, която обръща внимание на нарастващия проблем с електронните отпадъци. Можем ли сега да говорим за конкретни резултати от кампанията?

Чрез различни инициативи и кампании за рециклиране само за миналата година успяхме да спасим от сметищата над 28 000 килограма електронни отпадъци. През 2023 г. в магазините ни отчетохме над 60% ръст в събраните стари устройства спрямо предходната година.

Инсталацията "Рециклаторът на Yettel" пътува в различни градове из страната. Към момента е събрала над 1000 кг. и е достигнала 130 000 души. Целта ни е да покажем колко е важно да се рециклират устройствата. В Yettel разполагаме с пълна екосистема, наричаме я "Смартфон вселена". Чрез нея се опитваме да бъдем възможно най-отговорни в използването на едно устройство - от момента на неговата продажба, през употребата и сервиза до рециклирането.

Ние сме единственият телеком у нас, който притежава собствен ремонтен център. Той може да обслужва всички марки и се опитваме да удължим живота на всяко устройство. Наблюдаваме и тенденция на увеличаване на жизнения цикъл - от 24-месечен на 30-месечен.

Има и един друг елемент, за който не се говори толкова много - дигитализацията на нашия бизнес.

В момента това е по-скоро вътрешен процес, но имаме и мобилно приложение, наречено Digital Office. То ни позволява да дигитализираме голяма част от HR процесите - договори, списъци, подписване на документи и др.

Софтуерът е създаден за вътрешни цели по времето на Telenor, но при разговорите с някои клиенти установихме, че можем да предлагаме платформата и на външни компании. Имаме няколко бизнес клиенти, които я ползват в България.

Екологичният фокус на Yettel е важна част от вашата ESG стратегия - но ESG има и своите критици. Те твърдят, че поставянето на по-високи екологични и социални изисквания към бизнеса в сегашната сложна икономическа обстановка саботира растежа и развитието. Защо тези хора не са прави?

Защото по-голямата част от всичко, свързано с ESG, е в полза на обществото. Ето защо грешат. Ако това означава да се пожертват процент-два от печалбата - така да бъде. Не говоря само за България, защото повечето от критиците на ESG са в САЩ и откровено казано са от големи инвестиционни компании.

ESG е нещо присъщо за нас, част е от нашето ДНК. Още от самото ни начало като Globul сме социално отговорна компания. Това продължи по времето на Telenor и сега като Yettel. Основна част от нашата марка е и би било лицемерно да не го следваме - да не насърчаваме разнообразието и приобщаването, да не помагаме на хората и природата.

Имаме например работна среда, в която не се пуши - тема, която предизвиква доста дискусии в България. Щеше да е противоречиво да насърчаваме активния начин на живот и в същото време да имаме служители, които пушат по терасите.

Истинското предизвикателство с ESG е, че много компании правят т.нар greenwashing - твърдят, че са екологични, а всъщност не са. Стремим се да правим това, което казваме.

Като общество обаче имаме да извървим дълъг път. Нашата програма "Рамо до рамо" за подкрепа на хора с увреждания навлиза в десетата си година и се гордея с нея, но и честно казано, е тъжно, че изобщо се нуждаем от нея. Истинският белег за успех ще бъде, когато тя не ни трябва повече.

Работим и в посока да приобщаваме хората от различни поколения. До момента нашият фокус е бил предимно върху по-младите поколения. Искаме обаче да се обърнем и към по-възрастните хора - тези, които са в своите 50 или 60 години. Тяхната мотивация е не само финансова, но и социална - те искат да са част от общност и могат да бъдат изключително полезни със своя опит.

Така например, по дефиниция нашата клиентска база е разнообразна - логично е подобно възрастово многообразие да има и сред нашите служители, защото всеки клиент иска да бъде обслужен от човек, когото разпознава като по-близък до него.

Усилията ни в тази посока са все още в началото и нямаме емпирични данни, но това е само един от примерите, които показват ползите от това да имаш на работното място представители на различните поколения.

Къде ще бъде Yettel България след 6 месеца?

След 6 месеца ще е декември, надявам се да празнуваме още една успешна година.

Нашата индустрия от една страна се движи бързо, а от друга - не. Държим се сякаш сме в индустрията с бързооборотни стоки и непрестанно искаме да въвеждаме иновации. В същото време предпочитанията на потребителите не се променят толкова бързо. След 6 месеца едва ли нещата ще се променят толкова драстично.

Надявам се да имаме още по-добър телевизионен продукт и да предложим повече услуги в него, някои от които вече са в процес на подготовка.

Нека погледнем по-широкия пазар и ролята на Yettel

В медиите много се говори, че един от нашите конкуренти ще смени собственика си - да видим как ще се развие това. В зависимост от това дали той ще отиде при финансов, или при стратегически инвеститор, може да има много различно въздействие върху начина, по който ще въздейства върху пазара.

Въпреки предизвикателната пазарна и макроикономическа обстановка, оставам оптимистичен за бъдещето на нашата страна и бизнес средата като цяло. Телеком индустрията, конкретно, играе ключова роля в поддържането на свързаността, което беше затвърдено особено по време на COVID пандемията. Компанията ни се управлява изключително добре и имаме щастието да работим с едни от най-талантливите и високообразовани хора в България. Вярвам, че имаме с какво още да допринесем по отношение на иновациите и безкомпромисното качество, с което Yettel е познат.