Руският милиардер Алишер Усманов, който инвестира 100 милиона долара в конкурентната индустрия на видеоигрите миналата година, вижда парите си в действие, тъй като подкрепяната от него компания ESforce е напът да превземе нарастващия спорт в Източна Европа.
ESforce ще бъде домакин на най-големия турнир за онлайн игри в региона следващия месец, като е привлякла западни спонсори и играчи според изявление на компанията, цитирано от Bloombеrg. Тя също така харчи 5 милиона долара, за да построи арена за електронни спортове в Москва за местни състезания и да купи права върху съдържание от отбори, за да получи част от приходите от онлайн излъчвания и продажби на виртуални и физически продукти.
Усманов, който е съсобственик на лондонския футболен клуб „Арсенал”, залага на нарастващата популярност на събитията, които могат да привлекат десетки хиляди плащащи си зрители и още стотици хиляди онлайн. Милиардерът и в миналото е получавал признание за инвестициите си в сферата на технологиите и интернет компаниите като Facebook и Alibaba.
„Разполагаме с абсолютно същите инструменти за монетизация, каквито имат офлайн спортните отбори като „Арсенал”, че дори и повече. Електронните спортове вече са съпоставими с традиционни спортове като футбола и хокея по отношение на публиката и бързо наваксват по приходи”, обясни в интервю основателят и главен изпълнителен директор на ESforce Антон Черепеников.
Онлайн спортовете водят началото си от Южна Корея в края на 90-те години на миналия век, когато по-бързата широколентова интернет скорост подпомага привличането на потребители към мултиплейър игрите, които позволяват на най-добрите отбори да изкарват пари, докато феновете ги гледат да се състезават чрез онлайн излъчвания и по телевизията. След това тенденцията се разпространява в световен мащаб. Сред най-големите имена в света на онлайн игрите са “Counter Strike” на Valve Corp. и “Call of Duty” на Blizzard Inc.
През 2014 г. най-голямата платформа за електронна търговия Amazon.com похарчи 970 млн. долара, за да купи платформата Twitch, която излъчва онлайн игри и печели от вградени реклами. Тази година пък Activision Blizzard купи оператора на онлайн турнири Major League Gaming. Шведката компания Modern Times Group AB миналата година придоби двата западноевропейски организатора на онлайн спортни събития ESL и DreamHack.
На Азия се е падал близо половината дял от пазара на електронни спортове миналата година, който е бил в размер на 748 млн. долара, оценява фирмата за проучвания SuperData. Прогнозира се индустрията да нарасне до 1,9 млрд. долара до 2018 г., тъй като и други региони, водени от САЩ и Европа, повишават разходите си за онлайн спортове.
ESForce обяви, че ще е домакин на турнира по мултиплейър играта Dota 2 “Epicenter” в Москва следващия месец, като ще предложи най-големия награден фонд за Източна Европа от 500 000 долара. Топ глобални тимове като Evil Geniuses от САЩ и Team Secret от Европа са се съгласили да участват, а Universal Pictures ще бъде спонсор на събитието.
Повече от 188 милиона уникални онлайн посетителите са гледали електронни спортове през изминалата година. Около 30 милиона от тях са били от Русия и бившия Съветски съюз, сочи ESForce. Освен правата за стрийминг на игрово съдържание на собствения си отбор Virtus.pro, компанията е купила медийните и рекламните права от конкурентния украински отбор Natus Vincere тази година.
Главният изпълнителен директор на фирмата Антон Черепеников очаква бъдещ растеж. Той си спомня, че когато започнал да играе игри за пари през 1999 г. на 16-годишна възраст, дори тези, които били само няколко години по-големи от него, не споделяли оптимизма му за перспективата на този вид индустрия. Сега, когато е на 32 години, връстниците му все още играят, а и по-младите играчи се включват в забавлението.
„Поколението на 40-годишните все още не участва, но това ще се промени, когато тези, които започнаха да играят през тийнейджърските си години, пораснат. Публиката ще се увеличава”, заяви Черепеников.