Продажбата на голяма част от бизнеса на 21st Century Fox на Walt Disney за 52.4 млрд. долара е повратна точка в кариерата на австралийския медийен магнат Рупърт Мърдок, обхващаща повече от 60 години и по-голямата част от континентите на планетата.

Сделката с Disney включва филмовите и ТВ продукции на Fox, 39%-ия дял в Sky, Star India и редица платени телевизионни канали, сред които са FX и National Geographic. За австралийския бизнесмен остават дейностите в новинарския бизнес.

Продажбата е знакова за медийната индустрия, тъй като е свързана с един от най-големите играчи в нея. От превръщането на британския Sun в неприличен, пошъл, крещящ, но и най-продаван вестник във Великобритания до въвеждането на 24-часовите новини със Sky и Fox News, Мърдок катализира промяната в индустрията.

Журналистите, работили с него, го определят като "може би най-умелият и изобретателен инициатор на сделки, който светът някога е виждал".

Летящ старт в бизнеса

През 60-те с една от първите си значими придобивки - австралийският Daily Mirror

Източник: Getty Images

През 60-те с една от първите си значими придобивки - австралийският Daily Mirror

След смъртта на баща си през 1952 г., Рупърт Мърдок поема контрола над News Ltd, австралийска компания, която притежава вторият най-голям ежедневник в Аделаида. Едно от първите му придобивания е базирания в Пърт Sunday Times през 1955 г., както и популярното женско списание New Idea, а няколко години по-късно е купен и Daily Mirror.

Бъдещият медиен магнат придобива телевизионни канали и големи вестници във всеки австралийски щат, а впоследствие създава първия истински национален ежедневник в Австралия.  

Мърдок, който учи философия, политика и икономика в Оксфорд, се завръща в Обединеното кралство през 1968 г. Той надделява над съперника си Робърт Максуел, за да купи News of the World - един от най-влиятелните англоезични вестници в света по онова време.

Мърдок със златната си мина - вестник Sun

Източник: ЕПА

Мърдок със златната си мина - вестник Sun

Изданието, което има лоша слава заради злепоставянето на обществени фигури, забърквайки ги в секс скандали, в един момент става известно като "новини за секса" (игра на думи със заглавието на вестника, б.р.). Година по-късно Мърдок купува The Sun, който 50 години по-късно е най-продаваният вестник във Великобритания.

Пред следващите няколко години медийният магнат разширява бизнеса си в САЩ, придобивайки San Antonio Express и New York Post. През 1979 г. той основава News Corp. - холдингова компания, обединяваща разнообразните му активи.

Златните години - 80-те и 90-те

Медийният магнат през 80-те

Източник: Getty Images

Медийният магнат през 80-те

През 80-те Мърдок затвърждава мястото си в лондонските политически и бизнес кръгове с покупката на Times и Sunday Times. Times отдавна е смятан за официоз на британската политическа върхушка, поддържайки тесни връзки с Даунинг Стрийт 10.

Именно авторитетното издание бе първата британска медия, пред която новият президент на САЩ Доналд Тръмп даде интервю след избирането си. Според Financial Times интервюто е било уредено лично от Мърдок, а самият той е присъствал на вземането му.

Медийният магнат става натурализиран гражданин на САЩ през 1985 г., за да може да притежава телевизионни активи в страната. През същата година той придобива едно най-големите филмови студия в Холивуд - 20th Century Fox Film, както и няколко други независими телевизии в Щатите. Година по-късно милиардерът използва тази инфраструктура, за да открие телевизия Fox, а през 1989 г. стартира телевизионната мрежа Sky във Великобритания.

Мърдок е известен съюзник на "желязната лейди" Маргарет Тачър

Източник: Getty Images

Мърдок е известен съюзник на "желязната лейди" Маргарет Тачър

През 80-те и началото на 90-те години Мърдок използва медийното си влияние, за да поддържа политиката на тогавашния премиер - "желязната лейди" Маргарет Тачър. В края на 90-те милиардерът усеща вятъра на промяната и решава да пренасочи подкрепата си към лейбъристите и техния лидер и бъдещ премиер Тони Блеър. Двамата поддържат близки отношения и често се срещат, обсъждайки на националната политика.

През 1996 г. 20th Century Fox купува Four Star Television и създава 24-часовия информационен ТВ канал Fox News, който се превръща в четвъртата национална мрежа в САЩ и бързо печели най-висок рейтинг сред новинарските канали.

Авторитетният вестник New York Times коментира старта така: "В новия канал на Fox News ключовото послание е честност, разделяйки новините от пристрастията".

Нов век, нови мащаби

Сделката за Myspace бе един от големите провали на Мърдок

Източник: Wikimedia

Сделката за Myspace бе един от големите провали на Мърдок

С името на Мърдок е свързано и създаването на една от най-големите и популярни български ТВ мрежи - bTV Media Group. Със старта си в средата на 2000 г. водещият канал bTV се превръща в първата частна национална телевизия в България. News Corp. влага стотици милиони долари в изграждането и развиването й, преди да я продаде за 400 млн. долара през 2010 г.

През 2005 г. идва най-известният бизнес провал на медийния магнат, като News Corp. дава половин милиард долара, за да поеме контрола над гиганта в зората на социалните медии Myspace. 6 години по-късно злополучната социална мрежа вече е тотално засенчена от Facebook на Марк Зукърбърг, а Мърдок я продава за много по-малко, отколкото е платил за нея.

Следващата мега придобивка на медийния магнат е бизнеса с финансови новини на Dow Jones, част от който е авторитеният Wall Street Journal. Годината е 2007, а цената - 5 млрд. долара.

Десетилетие на скандали и проблеми

Рупърт Мърдок със синовете си Джеймс и Лаклан

Източник: Getty Images

Рупърт Мърдок със синовете си Джеймс и Лаклан

През последното десетилетие империята Мърдок преминава през тежки публични скандали и структурни промени под влиянието на интернет. Най-грозният от тях е свързан с News of the World започнал след разкритията, че вестникът е подслушвал телефона на британска тийнейджърка, която е отвлечена, изнасилена и убита. Редица ръководни фактори в изданието са разследвани, а някои и осъдени.

Случилото се предизвиква остра обществена нетърпимост срещу вестника, който в крайна сметка е закрит през 2011 г. Скандалът се задълбочава, след като става ясно, че журналисти от изданието години наред нерегламентирано са подслушвали телефоните на множество британски граждани, което води до редица съдебни дела срещу Мърдок и компанията му.

Усилията на медийния магнат да купи изцяло телевизионната мрежа Sky, от която държи 39%, също срещат яростен отпор сред британската общественост и политическа класа и в крайна сметка се провалят.

Колко ще струва и какво ще донесе на Disney мегасделката за 21st Century Fox?
Обновена

Колко ще струва и какво ще донесе на Disney мегасделката за 21st Century Fox?

Развлекателният гигант ще засили доминацията си на големия и малкия екран

През 2013 г. под влияние на акционерите News Corp. Се разделя на 2 части - 21st Century Fox, движеща развлекателния й бизнес и News Corp., отговаряща за новинарските и издателски дейности.

Година по-късно Мърдок се опита да купи конкурента си Time Warner за 75 млрд. долара, но предложението му бе отхвърлено, а акциите на Fox се сринаха.

Изправен пред разнообразни проблеми и постоянно намаляващи рекламни приходи, австралийският магнат реши да продаде лъвския пай от бизнеса си, запазвайки само новинарството. Единствено времето ще покаже дали е постъпил правилно, но дори и да е сгрешил, Мърдок със сигурност ще остане в историята като едно от най-големите имена в медийната и развлекателна индустрия.