Ryanair иска да разшири обхвата си в Източна Европа през следващото десетилетие и да укрепи позициите си на бързоразвиващия се полски пазар. Това заявяват ръководители на компанията. Не чак толкова строгите регулаторни изисквания на Полша и Източна Европа, по-слабият екологичен контрол и лошите железопътни връзки ги правят привлекателни пазари.
Като част от стратегията си Ryanair има за цел да засили присъствието си на източноевропейските летища. Нискотарифният превозвач вече оперира на на над 20 полски летища, включително девет бази, според главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри, цитиран от Ройтерс.
Най-големият конкурент на Ryanair e Wizz Air.
"Склонни сме да предлагаме значително по-ниски тарифи от Wizz и много по-ниски разходи", заяви Майкъл О'Лиъри. Като пример за стратегията той цитира Албания, където Ryanair планира да открие 25 нови маршрута тази зима, за да се справи с Wizz.
Но и унгарската компания Wizz Air не чака. Тя също планира да въведе в експлоатация поне два пъти повече самолети, отколкото има в момента в Централна и Източна Европа до 2038 г. и скоро ще обяви 35 нови самолета само в Полша, според главния изпълнителен директор Йожеф Варади.
"Очакваме двуцифрен ръст на годишна база в региона през следващите седем или осем години", коментира той
Полша винаги е била привлекателен пазар за авиокомпаниите, имайки предвид, че населението на страната е близо 38 милиона души, а пътуванията стават все по-търсени. Според компанията за анализ на данни IBA нискотарифните превозвачи имат над 59% от авиационния пазар в Полша спрямо 31% през 2021 г.
Очаква се този дял да продължи да расте. Все повече хора пътуват с цел туризъм и работа, вместо да мигрират, смята Михал Качмаржик, главен изпълнителен директор на Buzz, дъщерното дружество на Ryanair за нискотарифни чартъри. По думите му Buzz и Ryanair са фокусирани главно върху регионални летища, като Warsaw Modlin Airport извън Варшава или Katowice Airport, близо до Краков.
Wizz пък лети предимно от главното летище "Фредерик Шопен" във Варшава и според Качмаржик това означава, че никой "не може даде по-примамлива оферта от Ryanair в Полша".
Фокусът на Ryanair в Полша идва в момент, когато ирландската компания е изправена пред затруднения в Италия и Франция, където регулаторите искат да наложат минимални цени на билетите, за да ограничат полетите на по-кратки разстояния.
Както за Ryanair, така и за Wizz, новите самолети стимулират експанзията, като Ryanair е готова да направи значителна част от поръчката на 300 самолета, обявена по-рано тази година в Полша и съседните страни. Засега компанията разполага с 64 самолета в региона. "Предполагаме, че след 10 години ще удвоим поне флота", заяви шефът на Buzz Михал Качмаржик.
О'Лиъри коментира, че около 180 от 400-те нови самолета, които компанията планира да внедри през следващите осем години, ще работят в Централна и Източна Европа.
Но и шефът на Wizz Варади също е толкова оптимистичен в перспективите за полския и източноевропейските пазари и в способността на бюджетни превозвачи като Wizz да вземат дял от национални авиокомпании като полската LOT или румънската TAROM. По думите му войната в Украйна не е спряла пътуванията,
"Докато икономиките растат, БВП расте, а това създава повече разполагаем доход за потребителите и авиокомпаниите продължават да се възползват", каза той. Ще продължим да виждаме това.