Стачките на пилотите и останалата част от екипажа са в основната на намалялата печалба на Ryanair за първото фискално полугодие, твърди главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри. Авиокомпанията отчете 7 процента спад на печалбата до €1,2 милиарда за шестте месеца до 30 септември, предава BBC. Друга причина, посочи той, са по-високите цени на горивата, както и проблеми с въздушния контрол.
Нискобюджетната авиокомпанията все пак отчита 6 процента ръст на трафика.
Средната цена на билета пада с 3 процента до €46 през периода, но допълнителните приходи - като такса са багаж и резервиране на място - подскачат с цели 27 процента до €1,3 милиарда.
След дълги години игнориране на опитите на служителите да се обединят в синдикални организации, Ryanair най-накрая склони в края на 2017 г. Но заради продължаващите спорове за условията на труд, авиокомпанията преживя няколко стачки през лятото в редица европейски държави.
Майкъл О'Лиъри твърди, че стачките не са имали особено голям негативен ефект върху разписанията, но Нийл Уилсън от Markets.com посочва, че те имат "притеснителен ефект върху доверието на потребителите".
Растящите цени на петрола повишиха и сметката на Ryanair за гориво. Превозвачът е похарчил €1,3 милиарда през шестте месеца, с 22% повече, отколкото през същия период на миналата година.
По-рано този месец компанията предупреди, че печалбата за цялата година ще бъде 12% по-ниска от първоначално прогнозираната и ще бъде между €1,1 и €1,2 милиарда. Компанията отчете рекордните €1,45 милиарда за годината до 31 март.
През последните седмици няколко малки авиокомпании в Европа обявиха фалит, включително Primera Air и Cobalt. Уилсън смята, че Ryanair е в позицията да се възползва от дългоочакваната и неизбежна консолидация в сектора.Акциите на Ryanair поевтиняха с 40% от пика им от почти €20 през август. В понеделник цената им е €11,86.