Пандемията от коронавирус вече се превърна в най-сериозният източник на стрес за американците, сочи ново изследване на WalletHub, проведено в интервала 9 - 12 март, предаде Zero Hedge. На второ място се нареждат паричните проблеми, а чак след това - предстоящите избори в САЩ.
"Виждаме значително паническо пазаруване в резултат на коронавируса, като хората масово изкупуват продукти като тоалетна хартия, до голяма степен защото просто не знаят какво друго да правят", посочва изследователят от WalletHub Жил Гонзалес. "Освен това, вече 94 млн. американци са отменили или възнамеряват да отменят плановете си за пътуване заради заболяването."
Графика: Нови молби за обезщетения за безработица в Калифорния
Източник: Губернаторът на щата
Но пандемията има и други отражения върху икономиката, освен изпразването на лавиците в магазините и затрудняването на екскурзиите. От една страна, броят на безработните започна да нараства скоростно, като по изчисления на финансовия министър Стивън Мнучин тя може да се увеличи с нови над 30 млн. души. Но това не е пълният брой на засегнатите, тъй като други ще са изправени пред понижение на възнгражденията.
"Проблемите на тези хора могат много бързо да се разпространят из цялата икономика, ако останат неадресирани, особено като се има предвид, че потребителите в САЩ понастоящем имат задължения по кредитните карти, възлизащи на над 1 трилион долара", посочват Гонзалес.
Затова прогнозата на WalletHub е, че повече от 67 млн. жители на страната ще са затруднени в обслужването на задълженията си по кредитните карти. Особено застрашени са милениълите, които в някои части на страната имат огромни задължения по кредитните си карти, да не говорим за тежестта на студентските кредити.
Сред предложенията за справяне с този проблем е компаниите, издаващи кредитните карти, да предложат схеми за облекчаване на плащанията на потребителите си, каквато е практиката по време на природни бедствия.
Но освен проблемите при кредитите, все пак се наблюдава положителна тенденция - потребителите в САЩ са започнали да спестяват значително повече от преди. Данните показват, че 63% от анкетираните американци са изтъкнали, че драстично са увеличили темпа си на спестяване. Това означава, че когато икономиката започне да се възстановява, тя ще има малко повече ресурси за органичен растеж, вместо те да бъдат изконсумирани на момента за тоалетна хартия.