Китайският автопроизводител Geely се превърна в най-големият инвеститор в собственика на Mercedes-Benz Daimler. Китайската компания увеличи дела си в германския автомобилен гигант до почти 10% с намерението да си сътрудничи с него в развитието на електромобилите.
Делът на Geely вече е на стойност 9 млрд. долара, а намерението й е да "придружи Daimler по пътя към превръщането му във водещ доставчик на електромобили в света" и да търси дългосрочен ангажимент.
Китайската компания вече изцяло притежава шведската Volvo, както и London Taxi Company, която произвежда прочутите лондонски таксита. През 2017 г. тя купи мажоритарен дял от производителя на спортни автомобили Lotus, 49.9% от малайзийския автопроизводител Proton и вложи 3.3 млрд. долара във Volvo Trucks.
Президентът на компанията Ли Шуфу ще се срещне с директори на Daimler и германски министри през тази седмица. Китайците засега нямат планове допълнително да увеличават собствеността си в германския автопроизводител.
Германските власти гледат положително на китайската инвестиция, отхвърляйки съмненията, че "е необходимо да действа по отношение на правилата за конкуренция или правилата за чуждестранни инвестиции".
"Нашественици отвън"
Китай се счита за най-важния бъдещ пазар за световните производители на автомобили.
Описвайки своята "стратегическа визия", президентът на Geely твърди, че "нашествениците отвън" в традиционния автомобилен сектор подтикват фирмите да си сътрудничат чрез партньорства и съюзи.
Традиционните автопроизводители все повече се сблъскват с конкуренцията на новодошлите от технологичния сектор като Tesla и свързания с Google Waymo.
През уикенда Daimler обяви инвестиция от 1.9 млрд. долара в партньорство с друга китайска фирма за автомобили BAIC. Парите ще бъдат вложени в модернизация на завод на BAIC, където ще се произвеждат автомобили Mercedes, включително електрoмобили.
Daimler и BAIC вече си сътрудничат на китайския пазар, където чуждестранното производство често се допуска само чрез партньорства с китайски фирми.
В края на миналата седмица друг германски автомобилен гигант - BMW сключи сделка с китайската Great Wall Motor за производството на електромобили Mini, предназначени за местния пазар.
Китайското правителство постави за цел 20% от продадените автомобили до 2025 г. да бъдат електрически или акумулаторни хибридни автомобили. Това стимулира много световни автопроизводители да увеличат инвестициите си в Китай.