Lockheed Martin ще отвори база за поддръжка, частичен и цялостен ремонт (MRO facility) в България, заяви Джим Робинсън, "Международно бизнес развитие за F-16" в американската компания. Това означава, че българските самолети ще могат да бъдат поддържани в България от местни инженери и техници през цялата продължителност на своите 12 000 часа летателни часа живот.

Компанията обсъжда редица и други възможности за партньорство с българската индустрия и евентуалното участие на местните академични институции в програми за научноизследователска и развойна дейност, стана ясно от думите му.

Кога ще дойдат изтребителите?

"Появиха се много неверни информации, често от хора, които не са участвали директно в разговорите, за нашите възможности да доставим новите F-16 Блок 70 във времевата рамка, която отговаря на нуждите на българските ВВС", заяви още Джим Робинсън.

"Самолетите за Бахрейн, Словакия и България ще бъдат сред първите, които ще бъдат построени в новото съоръжение в Грийнвил. Ако приемем, че договорът бъде подписан това лято, планираме да започнем обучението на българските пилоти и наземен персонал в САЩ не по-късно от 2021 г. и ще доставим първия български F-16 преди началото на 2023 г.", добави той.

Изборът на боен самолет F-16 Блок 72 от Мароко и още един оператор от региона на Азия ще ускори плановете за започване на производството на новите, важни за България изтребители и за доставка на първия самолет в края на 2022 година.

В изявление, направено само две седмици преди церемонията за прерязване на лентата за откриването на новата производствена линия на Локхийд Мартин за F-16 в Грийнвил, Южна Каролина, Робинсън каза, че макар последните поръчки да увеличават натоварването на компанията, новият завод вече има възможност да вдигне производствения си капацитет, за да отговори на нуждите на клиентите.

В допълнение към новите изтребители F-16 за Европа, гръцките военновъздушни сили обявиха плановете си да модернизират 85 самолета от своя F-16 флот до стандарта Viper. Този стандарт е подобен на новия блок 70/72, но без предимствата на 12 000 летателни часа.

Полша, първата държава в Централна и Източна Европа, която избра F-16, също обмисля модернизиране на настоящия си флот. Румъния разглежда възможността да придобие повече самолети, а Хърватия прави преоценка на нуждите на военновъздушната си отбрана.