Fiat Chrysler и Peugeot се споразумяха да се обединят в една единствена мегакомпания, която ще стане четвъртият по големина автомобилен производител в света. Ходът ще създаде гигант, който несъмнено може да доведе до по-голямо разнообразие от по-чисти превозни средства на пазара, включително повече електромобили, и това може да стане с по-бързи темпове, пише Associated Press.
Ръководствата на двете компании подписаха сделката, за да постигнат това, което нито една от двете не успя да постигне сама - по-голям успех предвид предизвикателствата за по-строги правила за емисиите и трансформация към автомобили, задвижвани от батерии.
Новата компания, която все още няма име, ще бъде ръководена от изпълнителния директор на Peugeot Карлос Таварес. Изпълнителният директор на Fiat Chrysler Майк Манли също ще остане в мегакомпанията.
За потребителите на Fiat Chrysler споразумението ще предостави достъп до енергийни платформи, които вече са разработени от Peugeot, включително такива за електромобили, каза Манли.
"Това очевидно увеличава избора и подобрява общите показатели на автопарка от гледна точка на вредните емисии. Във всяка конкурентна среда потребителите печелят", допълни той.
Таварес обаче заяви, че марките на комбинираната компания ще останат там, откъдето произхождат. Следователно потребителите не трябва да очакват скоро седаните на Peugeot в САЩ.
Очаква се сделката, която беше дълго търсена от двете корпорации, да приключи в рамките на 15 месеца, въпреки че предстои да се изчистят антитръстови и други регулаторни пречки.
На поредица от конферентни разговори Таварес и Манли коментираха, че новата компания ще спестява годишно по 4,1 милиарда долара (3,7 милиарда евро), до голяма степен от комбиниране на научни изследвания и платформи. Компаниите посочиха и че не очакват затваряне на фабрики, но ще бъдат обмислени административни съкращения.
Сами по себе си компаниите бяха сравнително слаби по отношение на новите технологии като електрическите превозни средства. Все пак Peugeot изпреварваше по този показател Fiat Chrysler. Но заедно те ще могат да направят автопарка си по-разнообразен и еко - с повече хибриди и напълно електрически превозни средства.
По думите на главния анализатор на IHS Markit Стефани Бринли ходът би трябвало да направи електромобилите и по-достъпни.
Peugeot има силни марки малки и средни автомобили. Fiat Chrysler пък почти изостави този пазар в САЩ заради огромната потребителска вълна към SUV. Според Бринли обаче Fiat Chrysler може да използва основите на Peugeot, за да създаде повече малки и средни SUV-та с по-бързи темпове за продажба в САЩ.
Междувременно Peugeot ще придобие експертизата на Fiat Chrysler в пикапите и търговските превозни средства.
Сливането няма да е последното в индустрията, която е изправена пред предизвикателствата на новите технологии, посочи още Бринли. Въпреки че очаква повече комбинации и сливания, анализаторът е на мнение и че конкуренти като Ford Motor успяват да направят икономия и да споделят технологичните си разходи чрез други партньорства. Например Ford си партнира с Volkswagen, а Mazda се присъединява към Toyota.
Сделката, която бе представена за първи път през октомври, ще създаде компания с приходи от близо 170 милиарда евро (близо 190 милиарда долара), която произвежда 8,7 милиона автомобила годишно. Това нарежда новата мегакомпания точно зад Volkswagen, алианса Renault-Nissan и Toyota.
Новата компания ще бъде базирана в Холандия и ще се търгува в Париж, Милано и Ню Йорк. Стартът ще бъде даден в Европа, където Peugeot е вторият по големина производител на автомобили. Fiat Chrysler пък реализира голяма част от печалбите си в Северна Америка и има силно присъствие в Латинска Америка. Компанията ще търси да укрепи позициите си в Китай, където и двете изостават.