Намаляване на лихвените разходи и подобряване на капиталовата структура с поглед към внимателно планиран растеж стоят зад емисиите облигации за 1,73 млрд. евро, които пласира United Group - собственик на Vivacom и "Нова Броудкастинг Груп". Това стана ясно от думите на изпълнителния директор "Връзки с инвеститорите и стратегически анализи" в групата Бояна Мияилович пред Money.bg.
Според нея евентуалното придобиване на "Булсатком" се вписва в стратегията UG у нас и не са изключени и други подобни сделки, но на по-късен етап.
Устойчив растеж
В началото на миналата седмица United Group първоначално пласира облигации на стойност 1,25 млрд. евро с цел да се удължи падежът на рефинансираните облигации от 2025 г. и 2026 г., но след това групата постигна и по-ниски лихвени разходи по облигации с матуритет 2029 г. (на стойност 480 млн. евро).
В официалното съобщение на групата се посочва, че инвестиционната общност е оценила високо сделката, благодарение и на добрите резултати. "Трябва да подчертаем, че този ръст е устойчив - не се разрастваме само като мащаб, а става дума за диверсификация в продуктовото портфолиото, географските региони и ключовите сегменти", категорична беше Мияилович, като посочи, че от 2000 г. United Group е реализирала 150 придобивания и от 2015 г. приходите и печалбата преди лихви, данъци и амортизации са скочили 6-кратно.
Vivacom е на второ място като дял от приходите на United Group, като отстъпва единствено на NOVA в Гърция.
"През годините, в периода на благоприятни макроикономически условия и среда на ниски лихвени проценти, ние осъществихме редица силно синергични и увеличаващи стойността придобивания, които след това осигуриха растеж през следващите години. Очевидно е, че Vivacom е един от най-ярките примери за успешни придобивания и интеграции, които сме извършили. И това е свързано с известен дълг в балансите - но когато използвате този дълг за добри цели и действително развивате компанията, това е от полза за всички заинтересовани страни", отбеляза директорът.
По думите ѝ промяната в макроикономическата ситуация през последните години и по-високите лихви е станало причина за раздялата с пасивната мрежова инфраструктура в България, Словения и Хърватия - парите от сделката са намалили задлъжнялостта на бизнеса и са освободили ресурс за бъдещ растеж. "Веднага щом се появиха признаци на възстановяване, ние се върнахме на пазарите на облигации", допълни Мияилович.
"Булсатком" и...?
На въпрос на Money.bg дали тези признаци на възстановяване означават нови придобивания, тя подчерта, че все още такъв тип сделки трябва да преодоляват по-висока летва. "Никога не правим придобивания само с цел 1 плюс 1 да направи две. При неблагоприятна макроикономическа среда всичко трябва да е по-добро, отколкото в средата на ниски или нулеви лихвени нива, когато на практика имаше "евтини пари" навсякъде", отговори Мияилович.
Тя даде пример с придобиването на "Булсатком", което предизвика сериозни трусове в телеком сектора у нас. "За нас "Булсатком" се вписва перфектно в историята на United Group в България. Сега те имат финансови затруднения и проблеми, губят пазарен дял. Ние вярваме, че, след като ги интегрираме в United Group и във Vivacom, те ще могат да предложат на клиентите по-добри услуги, а ние ще постигнем определени синергии", обясни Бояна Мияилович.
По думите ѝ това е доказателство, че United Group не се е отказала от нови придобивания и продължава да следи за нови възможности - но големите сделки изискват време както преди реализацията си, така и в периода на интеграция в рамките на групата след регулаторното одобрение: "Не може да се каже, че ще излезем утре с новина за голяма сделка, но това е възможно през следващите години. Няма и причина да не прилагаме стратегията си на нови пазари, ако се появи възможност".