С пълна сила продължават задочните престрелки в телеком сектора у нас след най-голямото разместване в съвременната му история. След като два от трите основни играча на пазара - A1 и Yettel, се обявиха срещу придобиването на "Булсатком" от United Group, собствениците на Vivacom им отговориха.
Пред Money.bg от групата отхвърлиха обвиненията на конкурентите си за скрито придобиване на компанията с цел установяване на господстващо положение. Отправиха и свои - за разпространяване на грешна оценка на пазара и опит за установяване на доминиращо присъствие на тв пазара чрез партньорство със световен стрийминг гигант.
Добрият тон между телекомите у нас изглежда скоро няма да се върне.
Предисторията
В края на септември миналата година бизнесменът Спас Русев (който по-рано продаде именно Vivacom на United Group и след това остана в надзора на компанията) придоби "Булсатком" за над 120 млн. евро.
Доставчикът беше в затруднено положение в продължение на години заради амбициозния си проект за собствен сателит. Въпреки това, към момента на сделката той беше водещ на тв пазара у нас и важен фактор при фиксирания интернет.
Още в началото на декември 2022 г. от презентация на отчета на United Group стана ясно, че групата е финансирала сделката, като в замяна получава базовите станции и оптичната мрежа на "Булсатком".
Останалите големи играчи на българския телеком пазар - Yettel и A1, тогава се обявиха срещу смяната на собствеността именно с мотива, че става дума за скрито придобиване. КЗК така и не се произнесе до 9 ноември, когато United Group обяви, че планира да купи "Булсатком".
Междувременно, Vivacom стана водещ доставчик на цифрова телевизия у нас.
Две независими операции и една грешна оценка
В началото на седмицата в две отделни позиции Yettel и A1 обявиха, че ще оспорват сделката в КЗК с два основни мотива:
- Придобиването би дало на Vivacom контрол на над 60% от пазара на разпространение на телевизия и над 40% - на достъп до интернет;
- Сделката е част от многоходова комбинация, започнала още с появата на Спас Русев като купувач.
От A1 България бяха по-крайни, като нарекоха действията на United Group "недопустима арогантност" и Спас Русев - "подставено лице", а действията на институциите у нас бяха определени като "нерешително поведение".
"Няколко пъти вече сме коментирали, че отпускането на заем от страна на United Group не даваше никакъв контрол върху собствеността или управлението на "Булсатком". Решението да придобием "Булсатком" взехме преди няколко месеца. Това са две независими операции, разделени във времето", отговарят от United Group на въпрос по темата, отправен от Money.bg.
Собствениците на Vivacom не са съгласни и с твърдението, че ще притежават 60% пазарен дял при разпространението на телевизия, ако КЗК разреши придобиването на "Булсатком".
"Тази оценка на пазарния дял е грешна и не отразява целия пазар на разпространение на телевизионно съдържание (...) По данни на КРС в страната има действащи 244 български телевизионни оператора и над 450 доставчика на интернет. Повечето от международните гиганти за стрийминг на съдържание като Netflix, HBO, Disney+, Amazon и други, които разполагат с практически неограничени ресурси, също присъстват в страната. Освен това има независими проучвания, които ясно доказват наличието на значително пиратство и непълно отчитане на абонатите", обясняват от United Group.
Отговорът им обаче не съдържа коментар за ситуацията, която ще видим на пазара на фиксиран интернет след евентуална сделка.
Контра
"Не бихме искали да коментираме реакциите на нашите конкуренти" е отговорът на United Group на въпроса на Money.bg как ще коментират използваното от A1 oпределение за сделката - "недопустимо арогантна".
В същото време, собствениците на Vivacom отбелязват, че именно A1 неотдавна са обявили партньорство с Netflix на нашия и още няколко пазара. В България стрийминг платформата ще е безплатно допълнение към най-скъпия телевизионен абонамент на телекома, но ще може и да се прибавя към други съществуващи услуги или да се плаща отделно.
"Това е явен опит за установяване на доминиращо присъствие на българския пазар за разпространение на телевизия и илюстрира за нарастващата сила на международните OTT платформи на този пазар. Докато A1 си партнира с този световен гигант, Vivacom се опитва да спаси национален платформен оператор", заявяват от United Group.