Хиляди шофьори се отправиха към границите на родните си страни, когато по-рано този месец ЕС обяви, че ще забрани на руски и беларуски камиони да работят на територията на блока заради войната в Украйна.
Преди ден опашката от руски и беларуски камиони, надяващи се да напуснат ЕС преди влизането в сила на санкциите, се проточи до над 80 километра от границата на Полша и Беларус, на граничния пункт в полския град Корошчин, пише изданието Quartz. Хиляди руски и беларуски камиони вероятно са "хванати в капан" в ЕС, съобщава и BBC и не е ясно какво ще се случи с тях сега, след като крайният срок изтече.
От 16 април на руските и беларуските превозвачи е забранено да работят в ЕС, с изключение на тези, които превозват стоки от първа необходимост като хранителни продукти, поща, лекарства и др. Президентът на Беларус Александър Лукашенко открито подкрепи Владимир Путин, като прие руски войски още в месеците преди инвазията и им позволи да преминат границата на страната му с Украйна.
Около 400 превозни средства все още са чакали на границата след изтичането на крайния срок в полунощ на 16 април, като някои остават на границата в продължение на 33 часа. За дълги опашки от камиони беше съобщено и в полския град Бобровники.
Транспортният сектор усеща напрежението
Войната в Украйна изостри още повече недостига от шофьори на камиони, след като украинските шофьори в Западна Европа напускат работните си места, за да се върнат в страната си и да се присъединят към армията на Украйна.
По данни на Федералната асоциация за товарен транспорт и логистика повече от 100 000 украински шофьори на камиони, много от които работят за полски и литовски транспортни компании, могат да бъдат мобилизирани.
Забраната за руски и беларуски камиони на територията на Европейския съюз може да налее още масло в огъня в сектора. Според европейският президент на XPO logistics обаче е малко вероятно забраната да бъде толкова разрушителна, колкото загубата на украински шофьори например.
Санкциите променят глобализирания свят
Ако Европа "изземе" санкционирани камиони например, Русия може да отговори с натиск срещу полските камиони, минаващи през страната на път за или от страни като Монголия, Казахстан и Узбекистан, смята ръководителят на търговската асоциация за полските транспортни групи.
ЕС беше основен търговски партньор на Русия преди войната, като вносът на стоки беше на стойност над 158 милиарда евро от блока през 2021 г. Забраната за руски и беларуски камиони ще осакати още търговията, дори ако Европа се опита да запази достъпа до основни стоки като енергийни продукти и торове например.