Арктика предлага нови възможности в сферата на енергетиката и риболова в следствие на глобалното затопляне и навлизането на нови технологии - заяви ЕС в документ, на който се позовава Ройтерс.

Разтапящият се лед предлага нови навигационни възможности: отваряне на арктическите мореплавателски маршрути за по-бърз достъп до Тихия океан, счита ЕС.

Бързото свиване на ледената покривка в Арктика, разтапянето на замръзналата почва в тундрата и големите загуби в ледения щит на Гренландия обещават допълнително ускоряване на процеса на глобално затопляне.

Нивата на световния океан бързо ще се покачат, твърди се в доклада на ЕС, така че Съюзът следва своевременно да се позиционира така, че загубата, причинена от увеличената човешка активност, да се минимизира. ЕС би могъл дори да извлече предимство.

Европейските страни трябва да развият координиран подход за Арктика, за което е важно съвместното развитие с Русия и Норвегия на щадяща екологията технология за добив на енергия.

Ресурсите на въглеводороди в Арктика са големи, неоползотворени и могат да решат голяма част от проблемите с предлагането на енергоресурси и други суровини в ЕС. Съюзът следва да разработи устойчиви методи за добив на нефт и газ на големи дълбочини в суров климат.

Разтапянето на арктическите ледове ще освободи и пространство за риболов. Преди обаче да се тръгне към експлоатация на рибните резерви, трябва да се приложат международните консервационни режими.

Арктически територии имат три страни в ЕС: Дания посредством Гренландия, Швеция и Финландия. Исландия и Норвегия не членуват в ЕС, но са част от Европейската икономическа общност.

Според изследване на Европейската екологична агенция съвместно със СЗО и ЕК, нивото на ледения минимум в Арктика през последните години е наполовина по-малко от минималните нива на леда през 1950те.

До 2100 г. близо 4 милиона европейци ще бъдат изложени на риск от заливане, което ще завлече под водата и активи в размер на 2 трилиона евро от Атина до Лондон, счита ЕС.

В доклада също така се твърди, че отварянето на транспортните маршрути на изток и на запад покрай Северния ледовит океан може чувствително да облагодетелства морската търговия и транспорта.