Глобалната икономика продължава да се забавя и все повече анализатори вече сочат като виновник за това автомобилната индустрия, която за повече от година се представя изключително слабо на ключови пазари, включително Европа, Китай и САЩ, предаде Zero Hedge. А според Financial Times, макар може би да не изглежда така, секторът има несъразмерно голям дял в световната икономика заради обвързаността си с много други индустрии и създаването на пряка или индиректна заетост за милиони служители.
Отрасълът отбеляза спад за пръв път от Голямата рецесия насам през 2018 г., а данните на Международния валутен фонд (МВФ) показват, че това е допринесло за около 33% от понижаването на търговията на глобално равнище. По думи на заместник-директора на организацията Джиан Мария Милеси-Ферети, цитирана от Financial Times, проблемите в сектора са оказали сериозно въздействие върху производствения отрасъл и растежа изобщо.
А прогнозата за леко покачване на глобалната търговия през следващата година на МВФ зависи от възстановяването на автомобилния отрасъл. Но до такова може да не се стигне, ако САЩ наложи мита на вноса на европейски автомобили, решението за което трябва да бъде взето през следващата седмица от Белия дом.
Антипазарните търговски политики на Вашингтон, особено спрямо Китай, бяха обвинени за слабото представяне на отрасъла. Сред критиците им е и главният изпълнителен директор на Volkswagen Хърбърт Дайс, който по-рано тази година в прав текст посочи, че те оказват въздействие върху нагласите на потребителите, което е довело до рецесията на най-големия автомобилен пазар в света - този в Китай.
Но китайският пазар има и проблеми, произтичащи от политиките на местното правителство, което отстрани данъчните облекчения при закупуването на нов автомобил и влоши средата за P2P кредитирането, което направи финансирането на подобна придобивка по-трудно.
На други важни автомобилни пазари също се наблюдават локални проблеми и фактори на средата, които водят до промени на потребителското поведение, което често се пренасочва към отлагане на покупката на нова кола. Например във Великобритания несигурността около Брекзит води до свиване на разходите за някои дълготрайни потребителски стоки, сред които са и колите, а в Индия свиването на сенчестото банкиране, което осигурява "около половината" от размера на кредитите, доведе до спад на продажбите.
В Турция политиките на Ердоган, под чието управление централната банка понижава неколкократно основния лихвен процент, се оказват не просто неспособни да доведат до растеж, а на практика подриват местното стопанство. Същевременно печатането на пари доведе до сериозни флуктуации в стойността на лирата, която се срина с почти 20% спрямо еврото към средата на лятото преди да успее да възстанови част от загубите си.
Съвкупният резултат от всички тези проблеми е спад на продажбите с 3% през миналата година и понижаване на производството на автомобили с 2,4% спрямо година по-рано, показват данните на МВФ. Това се оценява на спад на глобалния вътрешен продукт от "до 0,2%", твърдят от Fitch. От рейтинговата агенция взимат предвид ефектите, които забавянето на сектора оказва и върху останалите свързани индустрии, както и върху заплатите на домакинствата и разходите на бизнеса.
Същевременно ако САЩ наложат нови мита върху вноса, това ще доведе до допълнителен спад на местното автомобилно производство и на заетостта в сектора от около 2%, което означава 200 хил. нови безработни в икономиката. Ако пък останалите страни отговорят с реципрочни мита от 25% върху стойността на автомобилите, внесени от САЩ, местната индустрия ще се срине с над 3%, което означава загуба на над 600 хил. работни места. Това е приблизително броя на новосъздадената заетост от цялата икономика на САЩ за последната около половин година.
От друга страна, влошаването на търговските отношения ще се отрази негативно не само върху продажбите, тъй като цената на внесените автомобили ще нарасне, но и върху настроенията на потребителите. Това означава, че политическите действия могат да нанесат двоен удар върху автомобилните производители и да допринесат в още по-голяма степен за забавянето на търговията на глобално равнище и икономическия растеж. Заплахата за това беше резюмирана най-добре от главния изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе, който преди месец каза: "Ако направят това, всички губим."