Все по-голяма част от кредитите за закупуване на автомобили на потребители с нисък кредитен рейтинг или без кредитна история, отпускани от Santander, спират да бъдат обслужвани във все по-кратки срокове след тяхното издаване и с все по-бърз темп, предаде Bloomberg. Понастоящем темпът, с който това става, вече е достигнал най-бързата си скорост от 2008 г. досега, като "повече потребители от обикновено" спират плащанията едва няколко месеца след като получат финансиране.
Sandander е един от най-големите емитенти на автокредити за високорискови клиенти и фактът, че делът на лошите кредити нараства с най-високата си скорост за последните 11 години може да е индикация, че много от потребителите са получавали финансиране въз основа на фалшифицирана информация, както и че като цяло най-ниският сегмент от пазара започва да изпитва затруднения. За финансовата институция първата част от проблема не е новост - по време на имотния балон от 2008 г. един от индикаторите за измами с ипотеките беше именно невъзможността на получилите ги да плащат само няколко месеца след отпускането им.
Затрудненията обаче не са уникален феномен за Santander. Делът на просрочените автокредити в САЩ е на най-високата си стойност от 2011 г. досега. Но за банката проблемът е особено тежък, тъй като към края на лятото тя е отпуснала 26,3 млрд. долара в кредити към високорискови потребители, което формира почти половината от кредитите на банката. Същевременно делът на просрочените кредити нарасна със 0,7 процентни пункта спрямо края на миналата година до 14,5%.
Сред причините може да е опитът да възстанови пазарния си дял, след като Fiat Chrysler обяви през юли, че сама ще създаде финансово подразделение за отпускане на заеми в САЩ. Но според някои това е индикация, че крайните потребители се сблъскват с все повече затруднения в контекста на забавящата се икономика.
Към края на миналата година делът на кредитополучатели, които са просрочили задълженията си с повече от 90 дни, нарасна до над 7 млн. души, което е най-високият брой за последните 20 години. Същевременно повече от 21% от автокредитите през първата половина на 2019 г. са били отпуснати на рискови потребители, което е над делът им от миналата година. Общият размер на този пазарен сегмент е 61 млрд. долара.
Вместо обаче да затегнат стандартите, банките сключват все по-дългосрочни договори за автокредити с потребителите си, предаде Zero Hedge. Според анализаторите от блога това е сигнал, че финансовите институции са склонни да поемат по-висок риск, тъй като ще получат възстановяването на средствата си след по-дълъг времеви хоризонт. През второто тримесечие средностатистическият заем е бил за срок от 72,9 месеца, което е рекордно дълъг срок.
В случая на Santander дори се наблюдава обратна на логичната тенденция - банката е започнал да отпуска кредити при все по-улеснени условия. Според Zero Hedge за емисията на облигационен пакет, съдържащ дълговете на потребители за 1 млрд. долара, банката е гарантирала произхода на дохода на едва 3% от потребителите си. Още тогава от блога предупредиха, че "има нарастващ риск кредитополучателите да имат по-лош кредитен профил, отколкото всъщност декларират."
Проблемите с високорисковите потребители на автокредити в САЩ може да е първият сигнал за спукването на балона в този сегмент от пазара. Абсолютно същият феномен се наблюдаваше преди повече от десет години, само че в сферата на имотите. Тогава квазидържавните институции Fannie Mae и Freddie Mac "гарантираха" заемите на потребителите, което подтикна банките да отпускат ипотеки на все повече абсолютно неплатежоспособни домакинства, като резултатът от това беше зрелищното спукване на имотния балон.



USD
CHF
EUR
GBP
tsanko-stoyanov
на 28.10.2019 в 18:55:04 #1ЦЕЛИЯ ОБОР Е ЕДИН БАЛОН. ТО ЖИЛИЩЕН ТО ИПОТЕЧЕН ТО АВТОМОБИЛЕН ТО САМОЛЕТЕН БОИНГИ-МОИНГИ.СИЧКО Е ВЪЗДУХ.КОЛКО ПО-СКОРО ГРЪМНЕ Е ПО-ДОБРЕ. НЕИЗБЕЖНО Е