Все по-голяма част от кредитите за закупуване на автомобили на потребители с нисък кредитен рейтинг или без кредитна история, отпускани от Santander, спират да бъдат обслужвани във все по-кратки срокове след тяхното издаване и с все по-бърз темп, предаде Bloomberg. Понастоящем темпът, с който това става, вече е достигнал най-бързата си скорост от 2008 г. досега, като "повече потребители от обикновено" спират плащанията едва няколко месеца след като получат финансиране.
Sandander е един от най-големите емитенти на автокредити за високорискови клиенти и фактът, че делът на лошите кредити нараства с най-високата си скорост за последните 11 години може да е индикация, че много от потребителите са получавали финансиране въз основа на фалшифицирана информация, както и че като цяло най-ниският сегмент от пазара започва да изпитва затруднения. За финансовата институция първата част от проблема не е новост - по време на имотния балон от 2008 г. един от индикаторите за измами с ипотеките беше именно невъзможността на получилите ги да плащат само няколко месеца след отпускането им.
Затрудненията обаче не са уникален феномен за Santander. Делът на просрочените автокредити в САЩ е на най-високата си стойност от 2011 г. досега. Но за банката проблемът е особено тежък, тъй като към края на лятото тя е отпуснала 26,3 млрд. долара в кредити към високорискови потребители, което формира почти половината от кредитите на банката. Същевременно делът на просрочените кредити нарасна със 0,7 процентни пункта спрямо края на миналата година до 14,5%.
Сред причините може да е опитът да възстанови пазарния си дял, след като Fiat Chrysler обяви през юли, че сама ще създаде финансово подразделение за отпускане на заеми в САЩ. Но според някои това е индикация, че крайните потребители се сблъскват с все повече затруднения в контекста на забавящата се икономика.
Към края на миналата година делът на кредитополучатели, които са просрочили задълженията си с повече от 90 дни, нарасна до над 7 млн. души, което е най-високият брой за последните 20 години. Същевременно повече от 21% от автокредитите през първата половина на 2019 г. са били отпуснати на рискови потребители, което е над делът им от миналата година. Общият размер на този пазарен сегмент е 61 млрд. долара.
Вместо обаче да затегнат стандартите, банките сключват все по-дългосрочни договори за автокредити с потребителите си, предаде Zero Hedge. Според анализаторите от блога това е сигнал, че финансовите институции са склонни да поемат по-висок риск, тъй като ще получат възстановяването на средствата си след по-дълъг времеви хоризонт. През второто тримесечие средностатистическият заем е бил за срок от 72,9 месеца, което е рекордно дълъг срок.
В случая на Santander дори се наблюдава обратна на логичната тенденция - банката е започнал да отпуска кредити при все по-улеснени условия. Според Zero Hedge за емисията на облигационен пакет, съдържащ дълговете на потребители за 1 млрд. долара, банката е гарантирала произхода на дохода на едва 3% от потребителите си. Още тогава от блога предупредиха, че "има нарастващ риск кредитополучателите да имат по-лош кредитен профил, отколкото всъщност декларират."
Проблемите с високорисковите потребители на автокредити в САЩ може да е първият сигнал за спукването на балона в този сегмент от пазара. Абсолютно същият феномен се наблюдаваше преди повече от десет години, само че в сферата на имотите. Тогава квазидържавните институции Fannie Mae и Freddie Mac "гарантираха" заемите на потребителите, което подтикна банките да отпускат ипотеки на все повече абсолютно неплатежоспособни домакинства, като резултатът от това беше зрелищното спукване на имотния балон.
tsanko-stoyanov
на 28.10.2019 в 18:55:04 #1ЦЕЛИЯ ОБОР Е ЕДИН БАЛОН. ТО ЖИЛИЩЕН ТО ИПОТЕЧЕН ТО АВТОМОБИЛЕН ТО САМОЛЕТЕН БОИНГИ-МОИНГИ.СИЧКО Е ВЪЗДУХ.КОЛКО ПО-СКОРО ГРЪМНЕ Е ПО-ДОБРЕ. НЕИЗБЕЖНО Е