След няколко месеца на стагнация, автомобилният пазар в САЩ претърпя значителен спад през септември, предаде Bloomberg, позовавайки се на предварителните данни от няколко производителя. За някои от японските компании на втория по големина автомобилен пазар в света резултатите изглеждат плашещи, след като продажбите на Toyota се сриват с 16,5% на годишна основа, като и при бранда, и при Lexus понижението е двуцифрено (включително и при най-продавания модел на компанията - RAV4), а при Honda, която регистрира изключително успешен месец август, продадените автомобили са се понижили с 14,1%, като в SUV сегмента те са с 40% по-малко, а от модела Accord са продадени с 20% по-малко.

Забавянето на автомобилното производство в Германия ще "изпрати" ли криза в Източна Европа?

Забавянето на автомобилното производство в Германия ще "изпрати" ли криза в Източна Европа?

Регионът на ЦИЕ е вторият най-важен за сектора след икономика номер 1 на континента

Повечето от големите компании, които до момента имат данни за изминалия месец, отбелязват, че не са осъществили очакванията за продажбите си. General Motors регистрираха ръст на сделките спрямо предходния месец от 6,3% спрямо планираните 7,1%, а при Honda и Toyota разминаванията са от съответно 10% и 5%. Само при Nissan пропускането на предварителните очаквания може да се разглежда като относително положително, защото спадът на продажбите е малко по-малък от прогнозирания - те спаднаха с 18% в сравнение с прогнозата от 21%. След като Subaru регистрираше ръст на продажбите за последните 93 месеца, през септември компанията също отчита спад - от 9,4%. При Hyundai понижението е от 8,8%, макар че компанията все пак очаква да е отчела лек ръст на пазарния си дял в САЩ.

Според някои анализатори данните от останалите компании могат да покажат още по-тежка картина на пазара от очаквания срив на сделките с нови автомобили от 12%. Същевременно компаниите вече са започнали да харчат по повече от 4 100 долара на автомобил за маркетингови усилия и отстъпки през третото тримесечие, което е своеобразен рекорд на местния пазар. Това обаче не е учудващо, предвид нарастването на инвенториите им в контекста на забавянето на икономиката и на понижените способности на потребителите да закупуват нови превозни средства, въпреки опитите на Федералния резерв да стимулира стопанството с ново понижение на основния лихвен процент. В случая на General Motors например към края на септември са били налични повече от четвърт милион непродадени автомобила - една от най-високите стойности за гиганта.

Регистрациите на нови автомобили в България растат на фона на срива на пазара в ЕС

Регистрациите на нови автомобили в България растат на фона на срива на пазара в ЕС

През август сделките с нови автомобили са спаднали с 8,4% на годишна основа в Европейския съюз

Тенденцията на понижаване на продажбите не е изолирана само до САЩ. В Европа за първите осем месеца пазарът, измерен през призмата на новорегистрираните автомобили, се е свил с 3,2% според данните на Европейската асоциация на автомобилните производители. В Китай продажбите също спадат, като през август понижението им беше от 9,9%, което е най-голямото понижение на пазара от три десетилетия насам. Нещо повече, през 14 от последните 15 месеца сделките в страната са регистрирали понижение. Тези динамики засегнаха и Мексико, който е един от големите автомобилни износители в света, чийто експорт се сви с 12,7% през август.